Veelgestelde vragen

Hieronder vind je de meestgestelde vragen volgens thema.

Xtra-kaart aanvragen

  • Ik wil mijn Xtra-kaart aanvragen via de Xtra-app, de Xtra-website of een andere website van Colruyt Group.

    Dat is heel makkelijk.

    • Via de Xtra-app: download de Xtra-app via de App Store of Google Play en maak een Xtra-login aan. Bevestig je registratie binnen de 48 uur via de link in je mailbox. Van zodra je jouw Xtra-login bevestigd hebt, kan je een Xtra-kaart aanvragen. Na een tiental dagen krijg je jouw Xtra-kaart in je bus. In de tussentijd geniet je met de QR-code van de Xtra-app de voordelen van de deelnemende winkels.
    • Via de Xtra-website of een andere website van Colruyt Group: maak een Xtra-login aan. Bevestig je registratie binnen de 48 uur via de link in je mailbox. Van zodra je jouw Xtra-login bevestigd hebt, kan je een Xtra-kaart aanvragen en een tijdelijke Xtra-kaart downloaden en afdrukken. Je tijdelijke Xtra-kaart is 12 weken geldig. Na een tiental dagen krijg je jouw Xtra-kaart in je bus.
  • Ik heb mijn Xtra-kaart aangevraagd, maar heb ze nog niet ontvangen.

    Als je jouw Xtra-kaart via een formulier in de winkel hebt aangevraagd, duurt het een viertal weken voor je ze in de bus krijgt. Heb je jouw Xtra-kaart via de Xtra-app, de Xtra-website of een andere website van Colruyt Group aangevraagd, dan krijg je ze na een tiental dagen.
  • Ik heb een Xtra-kaart gevonden die niet de mijne is.

    Je mag die Xtra-kaart afgeven in een van de winkels van Colruyt Group.
  • Hoe krijg ik een tijdelijke Xtra-kaart?

    Je kan een tijdelijke Xtra-kaart op drie manieren verkrijgen:

    • Via de Xtra-website of een andere website van Colruyt Group: na je registratie en de activatie van je Xtra-login, kan je meteen een tijdelijke Xtra-kaart downloaden en afdrukken.
    • Via de Xtra-app: download de Xtra-app via de App Store of Google Play. Na je registratie en de activatie van je Xtra-login in de Xtra-app krijg je een QR-code waarmee je meteen alle voordelen krijgt in de deelnemende winkels van Colruyt Group.
    • Via een Xtra-kaartaanvraagformulier in een winkel: gebruik de tijdelijke Xtra-kaart onderaan op het formulier.

    Je tijdelijke Xtra-kaart is 12 weken geldig en geeft je de voordelen van de deelnemende winkels van Colruyt Group. Gebruik deze tijdelijke kaart tot je jouw definitieve Xtra-kaart thuis ontvangt.
  • Ik wil een Xtra-kaart aanvragen.

    Je Xtra-kaart vraag je aan via je Xtra-login. Maak je persoonlijke Xtra-login aan via de Xtra-website, een andere website van Colruyt Group of de Xtra-app. Zodra je Xtra-login geactiveerd is, kan je een Xtra-kaart aanvragen. In afwachting van je Xtra-kaart, kan je een tijdelijke kaart downloaden en afdrukken. Hou je het liever mobiel? Met de tijdelijke QR-code van je Xtra-app krijg je ook meteen alle voordelen in de deelnemende winkels.
    In een winkel kan je ook een kaartaanvraagformulier invullen.
  • Ik ben zelfstandige of oefen een vrij beroep uit en wil een Xtra-kaart aanvragen.

    De Xtra-kaart is uitsluitend voor particulieren. Je kan geen Xtra-kaart aanvragen voor professionele of commerciële doeleinden. Het is wel mogelijk om als particulier een Xtra-kaart aan te vragen op je eigen naam. Voor professionele aankopen kan je de Colruyt- of Spar-factuurkaart, de Colruyt Professional Plus-kaart of de Colruyt-betaalkaart en factuurkaart gebruiken.
  • Ik wil een Xtra-kaart aanvragen voor een onderneming of vereniging.

    De Xtra-kaart is uitsluitend voor particulieren. Ondernemingen of verenigingen kunnen geen Xtra-kaart aanvragen. Het is wel mogelijk om als particulier een Xtra-kaart aan te vragen op je eigen naam. Aankopen voor een bedrijf of vereniging kan je doen met de Colruyt- of Spar-factuurkaart, de Colruyt Professional Plus-kaart of de Colruyt-betaalkaart en factuurkaart.
  • Ik heb al een Xtra-kaart of Xtra-app. Wat doe ik met mijn klantenkaarten van Colruyt, OKay, Bio-Planet en Dreambaby?

    Wanneer je je jouw Xtra-kaart voor de eerste keer in een winkel gebruikt, worden je andere klantenkaarten automatisch gedeactiveerd. Daarna mag je ze dus weggooien.
  • Ik ben mijn Xtra-kaart verloren.

    • Heb je een Xtra-login?
      Log in op je Xtra-profiel en blokkeer je Xtra-kaart. Zo ben je zeker dat niemand anders ze kan gebruiken. Vraag daarna een nieuwe Xtra-kaart en download indien nodig een tijdelijke Xtra-kaart. Zo blijf je alle voordelen genieten in alle deelnemende winkels van Colruyt Group.
    • Heb je geen Xtra-login?
      Bel het Xtra-nummer +32 (0)2 363 54 00 (ma-za: 8-20 u.).
  • Mijn Xtra-kaart is gestolen.

    • Heb je een Xtra-login?
      Login op je Xtra-profiel en blokkeer je Xtra-kaart. Zo ben je zeker dat niemand anders ze kan gebruiken. Vraag daarna een nieuwe Xtra-kaart en download indien nodig een tijdelijke Xtra-kaart. Zo blijf je alle voordelen genieten in alle deelnemende winkels van Colruyt Group.
    • Heb je geen Xtra-login?
      Bel het Xtra-nummer +32 (0)2 363 54 00 (ma-za: 8-20 u.).
  • Mijn Xtra-kaart is defect.

    Vraag een nieuwe Xtra-kaart aan via je Xtra-login. Je kan ook het Xtra-nummer bellen: +32 (0)2 363 54 00 (ma-za: 8-20 u.).

Xtra-kaart en Xtra-app gebruiken

  • Waar kan ik de algemene voorwaarden van Xtra terugvinden?

    Hier vind je de algemene voorwaarden van Xtra.
  • Ik heb een nieuwe smartphone gekocht. Kan ik mijn Xtra-app blijven gebruiken?

    Natuurlijk. Download de Xtra-app op je nieuwe smartphone via de App Store of Google Play. Eens de installatie is afgerond, kan je aanmelden met je Xtra-login. Je persoonlijke instellingen blijven behouden. Als je jouw oude telefoon door iemand anders laat gebruiken, verwijder je best de Xtra-app. Je Xtra-app is - net zoals je Xtra-kaart - strikt persoonlijk.
  • Kan ik de Xtra-app gebruiken op een Windows Phone of een ander mobiel besturingssysteem dan iOS en Android?

    De Xtra-app is alleen te downloaden op iOS- en Android-toestellen. Het is niet mogelijk om de Xtra-app te installeren op tablets.
  • Hoe krijg ik met de Xtra-app de voordelen van de deelnemende winkels van Colruyt Group?

    Toon aan de kassa je persoonlijke QR-code. Je krijgt automatisch en onmiddellijk dezelfde voordelen als met de Xtra-kaart. Je kan de Xtra-app downloaden via de App Store of Google Play.
  • Mijn Xtra-app werkt niet meer.

    Sluit de app af en start hem opnieuw op. Als de Xtra-app dan nog niet werkt, start je best je smartphone opnieuw op. Indien nodig kan je de app daarna nog eens opnieuw installeren.
    Heb je een nieuwe smartphone of gebruik je een ander toestel? Download dan opnieuw de Xtra-app via de App Store of Google Play. Bij het opstarten van de Xtra-app log je opnieuw in met je Xtra-login. Heb je nog geen Xtra-login? In de rubriek 'Registreren' lees je hoe je jouw Xtra-login aanmaakt.
  • Waar kan ik de gebruiksvoorwaarden van de Xtra-app terugvinden?

    Je vindt de gebruiksvoorwaarden van de Xtra-app onderaan op de pagina.
  • Mijn smartphone is gestolen. Wat moet ik doen met mijn Xtra-app?

    Log in op je Xtra-profiel en ga naar het tabblad 'Mijn Xtra-kaart'. Klik daarna op 'Blokkeren' naast de afbeelding van de smartphone. Zo kan niemand nog de Xtra-app op dat toestel gebruiken. Installeer daarna op je nieuwe smartphone opnieuw de Xtra-app. Je blijft dezelfde Xtra-login gebruiken.
  • Kan ik tegelijkertijd een Xtra-kaart en een Xtra-app hebben? En welke moet ik dan gebruiken?

    Dat kan zeker. In de winkels krijg je dezelfde voordelen met je Xtra-kaart en de Xtra-app. Het volstaat om een van beide te tonen aan de kassa en je geniet automatisch en onmiddellijk alle aanbiedingen.
  • Kan ik betalen met mijn Xtra-kaart of Xtra-app?

    Je kan makkelijk en gratis betalen met je Xtra-app als je de betaalfunctie activeert.
  • Waar kan ik mijn Xtra-kaart of Xtra-app gebruiken?

    Je kan je Xtra-kaart of Xtra-app gebruiken in de volgende winkels van Colruyt Group: Colruyt, OKay, OKay Compact, Bio-Planet, Spar Colruyt Group, Collect&Go, DreamLand, Dreambaby en ColliShop. Daarnaast tank je met je Xtra-kaart ook slim, snel en eenvoudig bij DATS 24 (zodra je de betaalfunctie hebt geactiveerd).
  • Vervangt mijn Xtra-kaart mijn andere klantenkaarten?

    De Xtra-kaart vervangt de Colruyt Extra-kaart en de klantenkaarten van OKay, Bio-Planet en Dreambaby. Van zodra je jouw Xtra-kaart voor de eerste keer in een winkel gebruikt, worden je andere klantenkaarten automatisch gedeactiveerd. De Colruyt-betaalkaart blijft gewoon bestaan.
    Met je Xtra-kaart tank je ook slim en eenvoudig bij DATS 24 (zodra je de betaalfunctie hebt geactiveerd). Vanaf de eerste tankbeurt vervangt de Xtra-kaart jouw DATS 24-tankkaarten.
    Let op: de Xtra-kaart vervangt niet de klantenkaarten voor professioneel gebruik. De Colruyt- en de Spar-factuurkaart, Colruyt Professional Plus-kaart en de Colruyt-betaalkaart en factuurkaart blijven bestaan.
  • Wordt de factuurkaart ook vervangen door de Xtra-kaart?

    Neen, de factuurkaart blijft bestaan en wordt niet vervangen door de Xtra-kaart. De factuurkaart is voor professionals (handelaars, vrije beroepen …) en Xtra voor particulieren. Met de factuurkaart krijg je sowieso een factuur. Als je jouw Xtra-kaart of Xtra-app gebruikt, kan je ook een factuur vragen.

    Met de factuurkaart krijg je bij Colruyt, OKay, Bio-Planet en Spar Colruyt Group automatisch en onmiddellijk dezelfde voordelen als met Xtra. Daarom kan je de twee kaarten niet tegelijk gebruiken. Je toont aan de kassa ofwel je factuurkaart ofwel je Xtra-kaart of -app.
  • Kan ik mijn Colruyt-betaalkaart op mijn Xtra-kaart of Xtra-app zetten?

    De Xtra-kaart of Xtra-app vervangt alleen de klantenkaarten van Colruyt, OKay, Bio-Planet en Dreambaby. Je kan beide kaarten wel bij Colruyt gebruiken. Met je Xtra-kaart of Xtra-app krijg je alle kortingen. Met je Colruyt-betaalkaart blijf je makkelijk, snel en veilig betalen aan de kassa.
    Met de Xtra-app kan je betalen als je een van de volgende betaal-apps hebt:

    • Bancontact (niet geldig bij Spar Colruyt Group)
    • KBC (niet geldig bij Spar Colruyt Group)
    • SEQR
    Eerst kies je welke betaal-app je wil linken aan je Xtra-app. Om de gekozen betaal-app te openen, ga je naar het hoofdscherm met de QR-code. Daarna klik je op het icoontje van de betaal-app.
  • Kan ik mijn Xtra-kaart of Xtra-app gebruiken in combinatie met mijn Colruyt-betaalkaart?

    Natuurlijk. Je Xtra-kaart of Xtra-app kan je perfect combineren met de Colruyt-betaalkaart. Met je Xtra-kaart of Xtra-app krijg je alle kortingen. Met je Colruyt-betaalkaart blijf je makkelijk, snel en veilig betalen aan de kassa.
  • Waarom hebben mijn Xtra-kaart en mijn Xtra-app een verschillende QR-code?

    Dat is een bewuste keuze. Als je Xtra-kaart of Xtra-app defect, verloren of gestolen is, kan je ze zo apart blokkeren via je Xtra-profiel.
  • Kan ik mijn Xtra-kaart of Xtra-app gebruiken in combinatie met mijn Colruyt Professional Plus-kaart of de Spar-factuurkaart?

    Neen. Je kan beide kaarten niet tegelijkertijd gebruiken. Je Xtra-kaart of Xtra-app dient uitsluitend voor voordelen op jouw persoonlijke aankopen. Met de Colruyt Professional Plus-kaart en de Spar-factuurkaart krijg je kortingen op professionele aankopen.

Registreren

Xtra-login en paswoord

Mijn voordelen

  • Waar geniet ik allemaal voordelen met mijn Xtra-kaart of Xtra-app ?

    Met je Xtra-kaart of Xtra-app krijg je de specifieke voordelen van de volgende winkels en webshops van Colruyt Group: Colruyt, OKay, OKay Compact, Bio-Planet, Spar Colruyt Group, Collect&Go, DreamLand, Dreambaby en ColliShop. Daarnaast tank je met je Xtra-kaart slim, snel en eenvoudig bij DATS 24 (zodra je de betaalfunctie hebt geactiveerd).

    • Colruyt: boven op de laagste prijzen worden onmiddellijk alle kortingen verrekend.
    • OKay & OKay Compact: je krijgt direct alle voordelen van OKay en OKay Compact.
    • Bio-Planet: je krijgt direct alle Bio-Planet-voordelen.
    • Spar Colruyt Group: je ontvangt automatisch alle Spar-voordelen in één keer. Je hoeft geen bonnetjes meer te verzamelen of je Top Deal-kaart te zoeken.
    • Collect&Go: je ontvangt je vertrouwde Colruyt- en Bio-Planet-voordelen en profiteert van alle acties van Collect&Go.
    • DreamLand: je profiteert van alle DreamLand-kortingen. Je kan deelnemen aan exclusieve wedstrijden en krijgt voorrang bij inschrijvingen voor events.
    • Dreambaby: je krijgt altijd 25 % korting op zwangerschapskleding. Je profiteert van alle lopende promoties, geniet gepersonaliseerde voordelen op maat van jou en je kindje en kan deelnemen aan exclusieve wedstrijden en events.
    • ColliShop: je profiteert automatisch van alle promoties, boven op de scherpste prijzen.
    • DATS 24: je geniet een extra korting van 0,5 eurocent/liter op de prijs aan de pomp. Deze korting is bregrensd tot 16 eurocent/liter op de officiële prijzen en geldt alleen voor diesel, benzine en CNG.
  • Hoe krijg ik met mijn Xtra-kaart of Xtra-app alle voordelen van de deelnemende winkels van Colruyt Group?

    Toon in de winkels je Xtra-kaart of Xtra-app aan de kassa en je krijgt automatisch en onmiddellijk alle voordelen. Alle kortingen worden aan de kassa verrekend en staan duidelijk op je kasticket vermeld.
  • Ik ben vergeten mijn Xtra-kaart of Xtra-app te tonen aan de kassa. Hoe kan ik toch nog mijn korting krijgen?

    Merk je dit nog dezelfde dag? Ga terug naar de winkel waar je bent langsgeweest. Een medewerker uit de winkel zal je alsnog de korting geven waar je recht op hebt.
    Merk je dit later op? Neem dan contact op met onze klantendienst op het Xtra-nummer: +32 (0)2 363 54 00 (ma-za: 8-20 u.).
  • Welke voordelen krijg ik met mijn Xtra-kaart of Xtra-app in Luxemburg?

    In de Colruyt-winkels in Luxemburg krijg je met je Xtra-kaart of Xtra-app automatisch alle kortingen, boven op de laagste prijzen. In België geniet je met je Xtra-kaart of Xtra-app de voordelen van Colruyt en ook die van 8 andere winkels en webshops.
  • Hoe lang is de geschenkcheque van mijn geboortelijst bij Dreambaby geldig?

    De geschenkcheque van je geboortelijst is één jaar geldig vanaf de datum waarop de geschenkcheque werd opgeladen. Die vervaldatum kan je opzoeken via je Xtra-login op de Xtra-website of met de Xtra-app. Een paar weken voor de geschenkcheque vervalt, krijg je een herinneringsmail.
  • Ik ben mijn bonnenboekje van Dreambaby kwijt.

    Dat is geen probleem. De bonnen staan op je Xtra-kaart en Xtra-app. Toon je Xtra-kaart of Xtra-app aan de kassa en je profiteert van alle kortingen bij Dreambaby. Wil je graag een overzicht van je gratis artikelen? Neem dan contact op met de Dreambaby-klantendienst op +32 (0)2 363 56 65.
  • Ik wil mijn Skoebidoe-bonnen van de Christelijke Mutualiteit combineren met mijn Xtra-kaart of Xtra-app.

    Skoebidoe-bonnen kan je combineren met je Xtra-kaart of Xtra-app. De bestaande kortingen in de winkels staan los van de Skoebidoe-bonnen.
  • Ik wil weten hoeveel er nog op mijn geschenkcheque van Dreambaby staat.

    Je kan het saldo van je geschenkcheque raadplegen op de Xtra-website of op de Xtra-app.
  • Waar is de geschenkcheque van mijn Dreambaby-geboortelijst geldig?

    Je kan je geboortelijst leggen bij een Dreambaby- of Colruyt-winkel of bij een DreamLand-winkel met een Dreambaby Shop of Corner. De geschenkcheque van 10 % (of 15 % bij meerlingen) die je krijgt bij het afsluiten van de geboortelijst is geldig op het assortiment van de winkels en webshops van Dreambaby en DreamLand. Voor je geboortelijst kan je niet kiezen uit het baby-assortiment van Colruyt en OKay.
  • Krijg ik met mijn Xtra-kaart of Xtra-app ook alle kortingen van ColliShop?

    Je kortingen worden automatisch verrekend tijdens je reservatie.
  • Krijg ik ook korting bij DATS 24 met mijn Xtra-kaart of Xtra-app?

    Als je bij DATS 24 tankt met je Xtra-kaart krijg je bij elke tankbeurt een extra korting van 0,5 eurocent/liter boven op de scherpe prijzen. Deze korting is begrensd tot 16 eurocent/liter op de officiële prijzen en geldt alleen voor diesel en benzine. Tanken met de Xtra-app is vandaag nog niet mogelijk.
  • Ik heb de Top Deal-kaart van Spar. Wat doe ik daar mee?

    In de Spar-winkels van Colruyt Group wordt je Top Deal-kaart vervangen door de Xtra-kaart. Je herkent deze winkels aan het logo van Spar Colruyt Group aan de inkom. Je vraagt een Xtra-kaart aan via de Xtra-website, een andere website van Colruyt Group of de Xtra-app. Of vul in een Spar-winkel van Colruyt Group een aanvraagformulier in. In de andere Spar-winkels blijft de Top Deal-kaart geldig.
  • Ik wacht op mijn nieuwe Xtra-kaart maar wil nu al alle voordelen genieten.

    Je kan een tijdelijke Xtra-kaart op drie manieren verkrijgen:

    • Via de Xtra-website of een andere website van Colruyt Group: na je registratie en de activatie van je Xtra-login, kan je meteen een tijdelijke Xtra-kaart downloaden en afdrukken.
    • Via de Xtra-app: download de Xtra-app via de App Store of Google Play. Na je registratie en de activatie van je Xtra-login in de Xtra-app krijg je een QR-code waarmee je meteen kan shoppen.
    • Via een Xtra-kaartaanvraagformulier: gebruik de tijdelijke Xtra-kaart onderaan op het formulier.

    Je tijdelijke Xtra-kaart is 12 weken geldig en geeft je de voordelen van de deelnemende winkels van Colruyt Group. Gebruik deze tijdelijke kaart tot je jouw definitieve Xtra-kaart thuis ontvangt.
  • Wat is een waardebon?

    Een waardebon is een bepaald bedrag dat je binnen een bepaalde periode kan spenderen bij één of meerdere winkels of webshops van Colruyt Group. Momenteel krijg je alleen een waardebon wanneer je een geboortelijst afsluit bij Dreambaby. De waarde wordt opgeladen op je Xtra-kaart.
  • Hoe krijg ik een waardebon van Dreambaby?

    Je krijgt een waardebon wanneer je een geboortelijst bij Dreambaby afsluit. De bon bedraagt 10 % van de waarde van je geboortelijst (of 15 % bij meerlingen) en wordt opgeladen op je Xtra-kaart.
  • Bij welke winkels of webshops kan ik de Dreambaby-waardebon gebruiken?

    De waardebon van Dreambaby is geldig op het assortiment van de winkels en webshops van Dreambaby en DreamLand. Online reserveringen kan je ophalen in een winkel van Dreambaby, Colruyt, OKay of DreamLand. Je laat je Xtra-kaart door de medewerker aan de kassa scannen en zegt of je het saldo van je waardebon wil gebruiken. Je kan het saldo over meerdere aankopen spreiden.
  • Hoe kan ik het saldo van mijn Dreambaby-waardebon raadplegen?

    Je kan het saldo van je waardebon raadplegen via je Xtra-profiel.
  • Hoe lang is mijn Dreambaby-waardebon geldig?

    De waardebon van je geboortelijst is één jaar geldig vanaf de datum waarop de bon werd opgeladen. De vervaldatum kan je raadplegen via je Xtra-profiel. Een maand voor de bon vervalt, krijg je een herinneringsmail.
  • Ik wil een waardebon gebruiken met mijn Xtra-kaart of Xtra-app.

    Wanneer je jouw Xtra-kaart of Xtra-app gebruikt, wordt het saldo van je waardebon automatisch afgetrokken. Indien je dat niet wil, moet je dat zeggen aan winkelmedewerker aan de kassa.
  • Krijg ik met mijn Xtra-kaart of Xtra-app dezelfde voordelen in elke winkel van Colruyt Group?

    Neen. Elke winkel heeft zijn eigen specifieke kortingen en aanbiedingen. Je krijgt deze voordelen automatisch en onmiddellijk door je Xtra-kaart of Xtra-app aan de kassa te tonen.

Xtrawatch

  • Hoe kan ik Xtra op mijn smartwatch gebruiken?

    Je kan je smartwatch als Xtra-klantenkaart in de winkels gebruiken. Aan de kassa open je de Xtra-app op je smartwatch. Daarna laat je jouw persoonlijke QR-code scannen door de winkelmedewerker. Op die manier krijg je automatisch en onmiddellijk de specifieke voordelen van elke winkel. Je kan met je smartwatch je Xtra-profiel niet raadplegen en ook niet betalen in de winkels.
  • Hoe link ik de Xtra-app aan mijn smartwatch?

    Dat is heel eenvoudig. Heb je een iPhone en een Apple Watch of een Android-toestel en een Android Smartwatch? Update dan eerst je Xtra-app en activeer daarna jouw add-on op je smartwatch. Vervolgens kan je jouw smartwatch aan de winkelkassa’s als Xtra-klantenkaart gebruiken.

    Heb je een iPhone en een Android-smartwatch? Ga dan eerst naar de App Store en installeer de Xtra watch-app op je smartwatch. Na de installatie kan je je aanmelden met je Xtra-login.
  • Werkt de Xtrawatch-app op alle toestellen?

    De Xtrawatch-app werkt momenteel alleen met de besturingssystemen WatchOS (Apple) en Android Wear. De Xtrawatch-app is dus nog niet compatibel met Tizen: het besturingssysteem van zowat alle Samsung-toestellen.

Betalen met Xtra

Betaalfunctie activeren

Tanken bij DATS 24

Info voor Colruyt-betaalkaarthouders

Betaalprofielen en -limieten

Mijn privacy

  • Wat is GDPR?

    GDPR, de General Data Protection Regulation, is de nieuwe Europese privacywetgeving voor het beheer en de bescherming van persoonsgegevens. Het belangrijkste doel van de wet is om ervoor te zorgen dat persoonsgegevens (bv. naam, adres, telefoonnummer) niet misbruikt worden of in verkeerde handen terecht komen. Deze nieuwe wetgeving legt hiervoor strenge richtlijnen op aan alle bedrijven die omgaan met persoonsgegevens. Verder zorgt de wetgeving ervoor dat Europese burgers meer controle krijgen over hoe hun gegevens gebruikt worden.
  • Wat betekent GDPR voor Colruyt Group?

    GDPR, de General Data Protection Regulation, sluit volledig aan bij de waarden en normen van Colruyt Group. We hechten heel veel belang aan de vertrouwensrelatie met onze klanten en gegevensbescherming is een topprioriteit voor Colruyt Group. We zetten alles op alles om persoonsgegevens te beschermen en volgen daarbij alle wettelijke procedures. Verder zetten we nu nóg meer in op een duidelijke en transparante communicatie over welke gegevens we juist verzamelen en wat we er precies mee doen. Als klant kan je ook op elk moment jouw rechten m.b.t. jouw persoonsgegevens uitoefenen via je persoonlijke Xtra-pagina (login via mijnxtra.be) of via onze klantendienst op het telefoonnummer +32(0)2 363 54 00 (ma-za, van 8 tot 20 uur).
  • Is Colruyt Group GDPR-conform?

    Ja. Nu al zijn onze processen GDPR-conform. Wel hebben we door de enorme hoeveelheid aan IT-systemen nog tot eind 2018 de tijd nodig om al onze oude databases up-to-date te brengen. We voldoen ook aan alle rechten van de betrokkenen die voor ons van toepassing zijn. Een groot deel van deze rechten kan je nu al uitoefenen via je persoonlijke Xtra-pagina (login via mijnxtra.be). Via deze profielpagina heb je namelijk zelf controle over je gegevens die je op elk moment kan aanpassen. Overal waar wettelijk verplicht zullen we ook telkens je toestemming vragen om je gegevens te gebruiken. In dit filmpje geven we wat toelichting bij GDPR en ons privacybeleid.

    X
    En in onze Privacyverklaring leggen we transparant uit wat wij allemaal met je gegevens doen. Tot slot hebben we ook een Data Protection Officer (DPO) in dienst die toeziet op de goede gang van zaken.
  • Waar vind ik de privacyverklaring van Colruyt Group?

    Hier vind je de privacyverklaring van Colruyt Group.
  • Waar kan ik de algemene voorwaarden van Xtra terugvinden?

    Hier vind je de algemene voorwaarden van Xtra.
  • Hoe zorgt Colruyt Group ervoor dat mijn gegevens veilig zijn?

    Bij Colruyt Group zijn we altijd al heel omzichtig omgesprongen met klantgegevens, en dat zullen we ook in de toekomst blijven doen. We behandelen alle klantgegevens als strikt vertrouwelijke informatie en gaan daarbij te werk met het uiterste respect voor jouw privacy.
    We hanteren 3 principes bij het verzamelen en gebruiken van onze klantgegevens:

    • We verkopen nooit klantgegevens aan derden: klantgegevens worden alleen gebruikt binnen Colruyt Group.
    • We beschermen de privacy van onze klanten. Klantgegevens zijn binnen de groep alleen toegankelijk voor de medewerkers die deze nodig hebben voor de uitoefening van hun job.
    • We verzamelen gegevens om onze klanten zo goed mogelijk te kunnen bedienen en misbruiken deze gegevens niet. We vragen ook niet meer gegevens dan we nodig hebben om onze diensten te kunnen aanbieden.
    Bekijk in dit filmpje hoe Colruyt Group jouw gegevens beschermt.

    X
  • Verkoopt of deelt Colruyt Group mijn gegevens?

    Colruyt Group zal je gegevens nooit verkopen. Klantgegevens zijn voor ons geen commercieel goed, maar een manier om de relatie met onze klanten te verbeteren. Daarom worden de gegevens van onze klanten uitsluitend binnen Colruyt Group gebruikt.

    In bepaalde gevallen is het wel nodig om onze klantgegevens te delen met andere partijen, maar enkel onder strikte voorwaarden (bijvoorbeeld: het delen van adressen met een postbedrijf om de Xtra-kaart of bestellingen naar het juiste adres op te sturen). Verder delen we in heel uitzonderlijke gevallen ook gegevens wanneer een wet, regelgeving, juridische procedure of een overheid ons dit vraagt. Meer info hierover vind je in de Privacyverklaring.
  • Hoe kan ik mijn gegevens beheren?

    Via je persoonlijke Xtra-pagina (login via mijnxtra.be) kan je zelf al jouw gegevens beheren en aanpassen. Verder kan je daar ook zelf aanduiden van welke winkels je graag de nieuwsbrief (via mail) of folders (in de bus) wil ontvangen. Je kan ook gebruik maken van de uitschrijfmogelijkheid in elke marketingmail die je ontvangt van één van onze winkels. Heb je toch nog vragen of vind je de weg niet op jouw Xtra-pagina? Neem dan gerust contact op met de klantendienst op het telefoonnummer +32(0)2 363 54 00 (ma-za, van 8 tot 20 uur).
  • Waarvoor gebruiken jullie mijn data?

    Bij Colruyt Group verzamelen en gebruiken we jouw persoonsgegevens om je zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn. Enerzijds gebruiken we jouw gegevens om onze diensten te kunnen aanbieden, bv. het opsturen van een Xtra-kaart of persoonlijke voordelen naar het juiste adres. Daarnaast gebruiken we klantgegevens om onze informatie, assortimenten en dienstverlening zoveel mogelijk af te stemmen op de persoonlijke noden en interesses van onze klanten, en dat in elke fase van hun leven. Ten slotte gebruiken we klantgegevens om klanten uit te nodigen voor workshops en klantenpanels, en voor direct marketing-doeleinden. We gebruiken enkel de gegevens van klanten die zich via Xtra hebben ingeschreven en/of hun toestemming hebben gegeven om bepaalde gevoelige gegevens te gebruiken. Meer info hierover vind je in de Privacyverklaring.
  • Welke rechten heb ik als klant?

    Volgens GDPR heb je als klant van Colruyt Group de volgende rechten met betrekking tot jouw persoonsgegevens:

    • Je kan een overzicht vragen van de persoonsgegevens die we van jou bijhouden.
    • Je kan foutieve gegevens laten verbeteren en gegevens die niet langer relevant zijn laten verwijderen.
    • Je kan je gegevens laten doorsturen naar een andere partij.
    • Je kan vragen je gegevens niet te gebruiken voor direct marketing.
    • Je kan ons vragen om het gebruik van jouw persoonsgegevens te beperken of bezwaar maken tegen een gebruik van jouw persoonsgegevens.

    We verwijzen ook graag naar de Privacyverklaring voor meer informatie.
  • Hoe kan ik mijn rechten uitoefenen?

    Er bestaan verschillende manieren om jouw rechten uit te oefenen bij Colruyt Group.
    Via je persoonlijke Xtra-pagina (login via mijnxtra.be) kan je zelf je gegevens beheren en aanpassen. Verder kan je ook via je persoonlijke Xtra-pagina zelf aanduiden welke communicatie (nieuwsbrieven of folders) je graag van ons ontvangt. Je kan verder ook altijd gebruik maken van de uitschrijfmogelijkheid in elke marketingmail die je ontvangt van één van onze winkels.
    In de Privacyverklaring kan je nalezen welke persoonlijke gegevens wij verzamelen en waarvoor we deze gegevens gebruiken.
    Voor alle overige rechten (of wanneer je niet over een online Xtra-login beschikt) kan je terecht bij onze klantendienst op het telefoonnummer +32(0)2 363 54 00 (ma-za, van 8 tot 20 uur). Hierbij zijn we wel verplicht om je identiteit te controleren door een kopie van de voorzijde van jouw identiteitskaart op te vragen.
  • Waar kan ik terecht met bijkomende vragen?

    Voor bijkomende vragen omtrent jouw privacy kan je ons contacteren per mail via info@mijnxtra.be of bel onze klantendienst op +32(0)2 363 54 00 (ma-za, van 8 tot 20 uur). Raadpleeg zeker ook onze Privacyverklaring en algemene voorwaarden voor meer informatie.
  • Waar kan ik terecht om een klacht in te dienen?

    Heb je klachten over hoe wij omgaan met je persoonsgegevens? Contacteer dan onze interne Data Protection Officer (DPO) via privacy@colruytgroup.com of +32(0)2 363 23 45. Onze Data Protection Officer (DPO) of functionaris voor bescherming van persoonsgegevens is een gekwalificeerde medewerker binnen Colruyt Group die toeziet op de goede gang van zaken met betrekking tot het omgaan met persoonsgegevens in onze organisatie.
    Wanneer onze DPO je onvoldoende kan helpen, kan je ook steeds contact opnemen met de Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit om daar een klacht in te dienen.

Kaart vervangen

Xtra-kaart defect, verloren of gestolen.

Voordelen

Ontdek alle voordelen met Xtra.

Veelgestelde vragen

Vind het antwoord op je vraag.

Contact

Onze klantendienst helpt je graag verder.