Home > Vragen

Hoe kunnen we je helpen?

Hieronder vind je het antwoord op de meest gestelde vragen.

XTRA-app en –kaart gebruiken

Registreren en XTRA-login

XTRA-kaart aanvragen

  • Ik wil mijn XTRA-kaart aanvragen via de XTRA-app, de XTRA-website of een andere website van Colruyt Group.

    Met je Xtra-app krijg je exact dezelfde voordelen als met de Xtra-kaart. Je hebt je kaart altijd op zak en het is beter voor het milieu. Wil je toch een Xtra-kaart aanvragen, dan kan dat zo:

    • Via de XTRA-app: download de Xtra-app via de App Store of Google Play en maak een Xtra-login aan. Bevestig je registratie binnen de 48 uur via de link in je mailbox. Van zodra je jouw Xtra-login bevestigd hebt, kan je een Xtra-kaart aanvragen. Na een tiental dagen krijg je jouw Xtra-kaart in je bus. In de tussentijd geniet je met de QR-code van de Xtra-app de voordelen van de deelnemende winkels.
    • Via de XTRA-website of een andere website van Colruyt Group: maak een Xtra-login aan. Bevestig je registratie binnen de 48 uur via de link in je mailbox. Van zodra je jouw Xtra-login bevestigd hebt, kan je een Xtra-kaart aanvragen en een tijdelijke Xtra-kaart downloaden en afdrukken. Je tijdelijke Xtra-kaart is 12 weken geldig. Na een tiental dagen krijg je jouw Xtra-kaart in je bus.
  • Ik heb mijn XTRA-kaart aangevraagd, maar heb ze nog niet ontvangen.

    Als je jouw Xtra-kaart via een formulier in de winkel hebt aangevraagd, duurt het een viertal weken voor je ze in de bus krijgt. Heb je jouw Xtra-kaart via de Xtra-app, de Xtra-website of een andere website van Colruyt Group aangevraagd, dan krijg je ze na een tiental dagen. De Xtra-app kan je meteen gebruiken en je krijgt er exact dezelfde voordelen mee als met de kaart.
  • Ik heb een XTRA-kaart gevonden die niet de mijne is.

    Je mag die Xtra-kaart afgeven in een van de winkels van Colruyt Group.
  • Hoe krijg ik een tijdelijke XTRA-kaart?

    Je kan een tijdelijke Xtra-kaart op drie manieren verkrijgen:

    • Via de Xtra-website of een andere website van Colruyt Group: na je registratie en de activatie van je Xtra-login, kan je meteen een tijdelijke Xtra-kaart downloaden en afdrukken.
    • Via de Xtra-app: download de Xtra-app via de App Store of Google Play. Na je registratie en de activatie van je Xtra-login in de Xtra-app krijg je een QR-code waarmee je meteen alle voordelen krijgt in de deelnemende winkels van Colruyt Group.
    • Via een Xtra-kaartaanvraagformulier in een winkel: gebruik de tijdelijke Xtra-kaart onderaan op het formulier.

    Je tijdelijke Xtra-kaart is 12 weken geldig en geeft je de voordelen van de deelnemende winkels van Colruyt Group. Gebruik deze tijdelijke kaart tot je jouw definitieve Xtra-kaart thuis ontvangt.
  • Ik wil een XTRA-kaart aanvragen.

    Wist je dat je met je Xtra-app exact dezelfde voordelen krijgt als met de Xtra-kaart? Je hebt je kaart altijd op zak en het is beter voor het milieu.

    Wil je toch een Xtra-kaart aanvragen, dan kan dat via je Xtra-login. Maak je persoonlijke Xtra-login aan via de Xtra-app, de Xtra-website of een andere website van Colruyt Group. Zodra je Xtra-login geactiveerd is, kan je een Xtra-kaart aanvragen. In afwachting van je Xtra-kaart, kan je de QR-code van de app gebruiken of een tijdelijke kaart downloaden en afdrukken.
    In een winkel kan je ook een kaartaanvraagformulier invullen.
  • Ik ben zelfstandige of oefen een vrij beroep uit en wil een XTRA-kaart aanvragen.

    De Xtra-kaart is uitsluitend voor particulieren. Je kan geen Xtra-kaart aanvragen voor professionele of commerciële doeleinden. Het is wel mogelijk om als particulier een Xtra-kaart aan te vragen op je eigen naam. Voor professionele aankopen kan je de Colruyt- of Spar-factuurkaart of de Colruyt Professional Plus-kaart gebruiken.
  • Ik wil een XTRA-kaart aanvragen voor een onderneming of vereniging.

    De Xtra-kaart is uitsluitend voor particulieren. Ondernemingen of verenigingen kunnen geen Xtra-kaart aanvragen. Het is wel mogelijk om als particulier een Xtra-kaart aan te vragen op je eigen naam. Aankopen voor een bedrijf of vereniging kan je doen met de Colruyt- of Spar-factuurkaart of de Colruyt Professional Plus-kaart.
  • Ik ben mijn XTRA-kaart verloren.

    Geen probleem, gebruik je Xtra-app. Zo blijf je alle voordelen genieten in alle deelnemende winkels van Colruyt Group.

    • Je kaart blokkeren met je een XTRA-login
      Log in op je Xtra-profiel en blokkeer je Xtra-kaart. Zo ben je zeker dat niemand anders ze kan gebruiken. Een nieuwe kaart aanvragen of een tijdelijke downloaden, kan ook.
    • Heb je geen XTRA-login?
      Bel het Xtra-nummer +32 (0)2 363 54 00 (mma-do en zaterdag, van 7 tot 20 u. en vrijdag van 7 tot 21 u.).
  • Mijn XTRA-kaart is gestolen.

    Geen probleem, gebruik je Xtra-app. Zo blijf je alle voordelen genieten in alle deelnemende winkels van Colruyt Group.

    • Je kaart blokkeren met je een XTRA-login
      Log in op je Xtra-profiel en blokkeer je Xtra-kaart. Zo ben je zeker dat niemand anders ze kan gebruiken. Een nieuwe kaart aanvragen of een tijdelijke downloaden, kan ook.
    • Heb je geen XTRA-login?
      Bel het Xtra-nummer +32 (0)2 363 54 00 (ma-do en zaterdag, van 7 tot 20 u. en vrijdag van 7 tot 21 u.).
  • Mijn XTRA-kaart is defect.

    Geen probleem, gebruik je Xtra-app. Zo blijf je alle voordelen genieten in alle deelnemende winkels van Colruyt Group. Een nieuwe kaart aanvragen kan via je Xtra-login of via het Xtra-nummer: +32 (0)2 363 54 00 (ma-do en zaterdag, van 7 tot 20 u. en vrijdag van 7 tot 21 u.).
  • Ik heb een kaart met een oud logo. Werk die nog?

    Je huidige kaart blijft gewoon werken. Weet dat onze Xtra-app je alle voordelen van de kaart biedt en meer zoals zicht op wat je koopt en waar je budget exact naartoe gaat.

Paswoord en beveiliging

  • Ik ben het paswoord van mijn XTRA-login vergeten.

    Klik op 'Paswoord Vergeten' en vul je e-mailadres in. Daarna ontvang je een e-mail met een link om je nieuwe paswoord in te stellen. Geen e-mail ontvangen? Kijk voor de zekerheid ook in je folder met ongewenste e-mails.
  • Ik heb geen e-mail ontvangen om mijn XTRA-paswoord te veranderen.

    Soms duurt het even voor je een e-mail ontvangt. Kijk voor de zekerheid ook in je folder met ongewenste mails. Niet zeker of je het juiste e-mailadres hebt opgegeven? Vraag dan opnieuw een nieuw paswoord aan.
  • Hoe koppel ik mijn toestel?

    Je koppelt je toestel aan je Xtra-account door in de app een verificatiecode aan te vragen. Die ontvang je via e-mail. Nadat je die verificatiecode hebt ingegeven, is het toestel gekoppeld aan jouw account.
  • Kan ik mijn gekoppelde toestellen verwijderen?

    Ja, dit kan zowel via de Xtra-app als via jouw online Xtra-profiel. Op de website kan je alle gekoppelde toestellen verwijderen. In de app kan je alleen het toestel ontkoppelen dat je op dat moment gebruikt.

Mijn voordelen

  • Waar geniet ik allemaal voordelen met mijn XTRA-app of XTRA-kaart?

    Met je Xtra-app of Xtra-kaart krijg je de specifieke voordelen van de volgende winkels en webshops van Colruyt Group: Colruyt, OKay, OKay Compact, Bio-Planet, Spar Colruyt Group, Collect&Go, DreamLand, Dreambaby , ColliShop en Colruyt Group Academy. Daarnaast tank je ook slim, snel en eenvoudig bij DATS 24 met je Xtra-app of Xtra-kaart (zodra je de betaalfunctie hebt geactiveerd).

    • Colruyt: boven op de laagste prijzen worden onmiddellijk alle kortingen verrekend.
    • OKay & OKay Compact: je krijgt direct alle voordelen van OKay en OKay Compact.
    • Bio-Planet: je krijgt direct alle Bio-Planet-voordelen.
    • Spar Colruyt Group: je ontvangt automatisch alle Spar-voordelen in één keer. Je hoeft geen bonnetjes meer te verzamelen of je Top Deal-kaart te zoeken.
    • Collect&Go: je ontvangt je vertrouwde Colruyt- en Bio-Planet-voordelen en profiteert van alle acties van Collect&Go.
    • DreamLand: je profiteert van alle DreamLand-kortingen. Je kan deelnemen aan exclusieve wedstrijden en krijgt voorrang bij inschrijvingen voor events.
    • Dreambaby: je krijgt altijd 25 % korting op zwangerschapskleding. Je profiteert van alle lopende promoties, geniet gepersonaliseerde voordelen op maat van jou en je kindje en kan deelnemen aan exclusieve wedstrijden en events.
    • ColliShop: je profiteert automatisch van alle promoties, boven op de scherpste prijzen.
    • DATS 24: je geniet een extra korting van 0,5 eurocent/liter op de prijs aan de pomp. Deze korting is bregrensd tot 16 eurocent/liter op de officiële prijzen en geldt alleen voor diesel, benzine en CNG.
    • Colruyt Group Academy: je bent steeds op de hoogte van promoties, acties en evenementen.
  • Hoe krijg ik met mijn XTRA-app of XTRA-kaart alle voordelen van de deelnemende winkels van Colruyt Group?

    Toon in de winkels je Xtra-app of Xtra-kaart aan de kassa en je krijgt automatisch en onmiddellijk alle voordelen. Alle kortingen worden aan de kassa verrekend en staan duidelijk op je kasticket vermeld.
  • Ik ben vergeten mijn XTRA-app of XTRA-kaart te tonen aan de kassa. Hoe kan ik toch nog mijn korting krijgen?

    Merk je dit nog dezelfde dag? Ga terug naar de winkel waar je bent langsgeweest. Een medewerker uit de winkel zal je alsnog de korting geven waar je recht op hebt.
    Merk je dit later op? Neem dan contact op met onze klantendienst op het Xtra-nummer: +32 (0)2 363 54 00 (ma-do en zaterdag, van 7 tot 20 u. en vrijdag van 7 tot 21 u.).
  • Welke voordelen krijg ik met mijn XTRA-app of XTRA-kaart in Luxemburg?

    In de Colruyt-winkels in Luxemburg krijg je met je Xtra-app of Xtra-kaart automatisch alle kortingen, boven op de laagste prijzen. In België geniet je met je Xtra-app of Xtra-kaart de voordelen van Colruyt en ook die van 9 andere winkels en webshops.
  • Ik wil mijn Skoebidoe-bonnen van de Christelijke Mutualiteit combineren met mijn XTRA-app of XTRA-kaart.

    Skoebidoe-bonnen kan je combineren met je Xtra-app of Xtra-kaart. De bestaande kortingen in de winkels staan los van de Skoebidoe-bonnen.
  • Krijg ik met mijn XTRA-app of XTRA-kaart ook alle kortingen van ColliShop?

    Je kortingen worden automatisch verrekend tijdens je reservatie.
  • Krijg ik ook korting bij DATS 24 met mijn XTRA-app of XTRA-kaart?

    Als je bij DATS 24 tankt met je Xtra-kaart krijg je bij elke tankbeurt een extra korting van 0,5 eurocent/liter boven op de scherpe prijzen. Deze korting is begrensd tot 16 eurocent/liter op de officiële prijzen en geldt alleen voor diesel en benzine.
  • Ik wacht op mijn nieuwe XTRA-kaart maar wil nu al alle voordelen genieten.

    Je kan de Xtra-app gebruiken. Je krijgt er exact dezelfde voordelen mee als met de kaart. Na je registratie en de activatie van je Xtra-login in de Xtra-app krijg je een QR-code waarmee je meteen kan shoppen.
    Of je kan een tijdelijke Xtra-kaart aanvragen:
    • Via de Xtra-website of een andere website van Colruyt Group: na je registratie en de activatie van je Xtra-login, kan je meteen een tijdelijke Xtra-kaart downloaden en afdrukken.
    • Via een Xtra-kaartaanvraagformulier: gebruik de tijdelijke Xtra-kaart onderaan op het formulier.
    Je tijdelijke Xtra-kaart is 12 weken geldig en geeft je de voordelen van de deelnemende winkels van Colruyt Group. Gebruik deze tijdelijke kaart tot je jouw definitieve Xtra-kaart thuis ontvangt.
  • Krijg ik met mijn XTRA-app of XTRA-kaart dezelfde voordelen in elke winkel van Colruyt Group?

    Neen. Elke winkel heeft zijn eigen specifieke kortingen en aanbiedingen. Je krijgt deze voordelen automatisch en onmiddellijk door je Xtra-app of Xtra-kaart aan de kassa te tonen.

XTRAwatch

  • Hoe kan ik XTRA op mijn smartwatch gebruiken?

    Je kan je smartwatch als Xtra-klantenkaart in de winkels gebruiken. Aan de kassa open je de Xtra-app op je smartwatch. Daarna laat je jouw persoonlijke QR-code scannen door de winkelmedewerker. Op die manier krijg je automatisch en onmiddellijk de specifieke voordelen van elke winkel. Je kan met je smartwatch je Xtra-profiel niet raadplegen en ook niet betalen in de winkels.
  • Hoe link ik de XTRA-app aan mijn smartwatch?

    Dat is heel eenvoudig. Heb je een iPhone en een Apple Watch of een Android-toestel en een Android Smartwatch? Update dan eerst je Xtra-app en activeer daarna jouw add-on op je smartwatch. Vervolgens kan je jouw smartwatch aan de winkelkassa’s als Xtra-klantenkaart gebruiken.

    Heb je een iPhone en een Android-smartwatch? Ga dan eerst naar de App Store en installeer de Xtra watch-app op je smartwatch. Na de installatie kan je je aanmelden met je Xtra-login.
  • Werkt de XTRAwatch-app op alle toestellen?

    De Xtrawatch-app werkt momenteel alleen met de besturingssystemen WatchOS (Apple) en Android Wear. De Xtrawatch-app is dus nog niet compatibel met Tizen: het besturingssysteem van zowat alle Samsung-toestellen.

Betalen met XTRA

  • Is betalen met XTRA gratis?

    Ja, betalen met Xtra is volledig gratis.
  • Waar kan ik betalen met mijn XTRA-app of XTRA-kaart?

    Je kan met je Xtra-app of Xtra-kaart betalen in alle deelnemende winkels van Colruyt Group in België en Luxemburg: Colruyt, OKay, Bio-Planet, Spar Colruyt Group, Collect&Go (betalen bij afhalen), DreamLand, Dreambaby en ColliShop (in de winkel en de pop-upstores). Daarnaast tank je ook slim, snel en eenvoudig bij DATS 24 met je Xtra-kaart of Xtra-app (zodra je de betaalfunctie hebt geactiveerd).
  • Hoe werkt een domiciliëringsmandaat?

    Door het ondertekenen van het mandaat geef je toelating aan Colruyt Group om het bedrag van je aankopen/tankbeurten aan te bieden aan jouw bank. Ten vroegste 2 bankwerkdagen na je aankoop/tankbeurt zal het bedrag van je rekening worden gehaald.
  • Na hoeveel dagen gaat het bedrag van mijn rekening?

    Het bedrag van elke transactie gaat ten vroegste binnen 2 bankwerkdagen van de rekening. Elke transactie wordt individueel van de rekening gehaald. Als je in een winkel tegelijkertijd aankopen doet en geld afhaalt, telt dit wel als eenzelfde transactie.
  • Waar vind ik een overzicht van mijn betalingen?

    Op je Xtra-profiel vind je een overzicht van je betalingen onder Xtra-profiel, ‘mijn betaalfunctie’. Je tankbeurten vind je terug onder 'mijn tankhistoriek'.
  • Hoe betaal ik met de XTRA-app of -kaart in de winkel of in het tankstation?

    • Tanken bij DATS 24: Open je Xtra-app aan de pomp, selecteer het ‘tanken’-icoontje op het beginscherm en geef het pompnummer in. Met de kaart volg je de instructies aan de betaalterminal van de pomp.
    • Betalen in de winkel/geld afhalen: Je Xtra-kaart of de QR-code (op de app) wordt samen met je inkopen gescand aan de kassa. Zeg aan de kassamedewerker dat je wil betalen met Xtra en/of cash wil afhalen. Geef nadien je pincode in op de betaalterminal.
  • Welke voordelen biedt betalen/tanken met XTRA?

    • Betalen in de winkel: Je hebt maar 1 kaart/app nodig en bent dus sneller voorbij de kassa.
    • Tanken bij DATS 24: Bij elke tankbeurt krijg je een extra korting van 0,5 eurocent/liter op de prijs aan de pomp. Deze korting is begrensd tot 16 eurocent/liter op de officiële prijzen en geldt alleen voor diesel, benzine en CNG.
  • Ik wil mijn XTRA-betaalfunctie stopzetten en enkel nog maar kortingen genieten.

    Geen probleem, je kan ze onmiddellijk blokkeren via je Xtra-profiel, ‘Mijn betaalfunctie’. Je kan hiervoor ook bellen naar onze klantendienst op 02 363 54 00 (ma-do en zaterdag, van 7 tot 20 u. en vrijdag van 7 tot 21 u.). Je kan de app of kaart wel blijven gebruiken om kortingen in de winkels te genieten.
  • Hoe werken de limieten?

    We werken met drie profielen: Basic/Standaard/Comfort. Aan ieder profiel zijn wekelijkse aankoop-  en tanklimieten gekoppeld. Hier vind je meer uitleg.
  • Wanneer wordt de tanklimiet verdubbeld?

    Als er meerdere Xtra-kaarthouders zijn die eenzelfde rekening gebruiken, wordt de tanklimiet bij de profielen Standaard en Comfort verdubbeld.
  • Waarom wordt de Colruyt-betaalkaart en de DATS 24-tankkaart vervangen door XTRA?

    Met Xtra willen we winkelen voor jou nog makkelijker maken. Met 1 kaart, 1 app en 1 login geniet je alle specifieke voordelen in 10 winkels en webshops van Colruyt Group. Tank je met je Xtra-kaart? Dan krijg je bij elke tankbeurt een extra korting van 0,5 eurocent/liter op de prijs aan de pomp. Deze korting is begrensd tot 16 eurocent/liter op de officiële prijzen en geldt alleen voor diesel, benzine en CNG.
  • Hoeveel XTRA-kaarthouders kunnen eenzelfde rekening gebruiken?

    Zoveel je wil, maar jullie delen het profiel (en dus de uitgave- en tanklimieten) van de rekening. Heb je bijvoorbeeld het profiel Comfort? Dan kunnen jullie samen dus voor wekelijks 1.250 euro aankopen doen in de winkel. Wel wordt de tanklimiet verdubbeld bij de profielen Standaard en Comfort wanneer er meerdere Xtra-kaarthouders zijn die dezelfde rekening gebruiken.
  • De pincode van mijn XTRA-kaart werkt niet. Wat moet ik doen?

    Controleer of de kaart geblokkeerd werd. Je kan onze klantendienst contacteren voor meer uitleg op 02 363 54 00 (ma-do en zaterdag, van 7 tot 20 u. en vrijdag van 7 tot 21 u.). Werd de kaart niet geblokkeerd? Vraag dan een nieuwe pincode aan. Die ontvang je per post.
  • Hoe kan ik mijn pincode wijzigen?

    Je kan jouw pincode wijzigen met de pukcode. Heb je jouw pukcode bij de hand? Bel dan 02 363 54 00 (ma-do en zaterdag, van 7 tot 20 u. en vrijdag van 7 tot 21 u.) en wijzig zelf je pincode. Ben je jouw pukcode kwijt? Bel dan onze klantendienst om een nieuwe pukcode aan te vragen. Die wordt via de post opgestuurd naar de rekeninghouder van de Xtra-kaart.
  • Ik ben mijn pincode vergeten, wat nu?

    Log in op uw Xtra-profiel en ga naar 'mijn betaalfunctie'. Klik op de knop 'code opsturen'. Enkele dagen later ontvang je dan een brief met jouw geheime code. Heb je geen Xtra-login? Maak er dan makkelijk een aan op mijnxtra.be of bel onze klantendienst op 02 363 54 00 (ma-do en zaterdag, van 7 tot 20 u. en vrijdag van 7 tot 21 u.).
  • Hoe kan ik de betaalfunctie deactiveren?

    Je kan de betaalfunctie eenvoudig online deactiveren: log in met jouw Xtra-profiel, ga naar ‘Mijn betaalfunctie’ en deactiveer de functie.

    Je kan ook onze klantendienst bellen op 02 363 54 00 (ma-do en zaterdag, van 7 tot 20 u. en vrijdag van 7 tot 21 u.) en vragen om de betaalfunctie te deactiveren. We zetten de betaalfunctie dan meteen stop.
  • Mijn XTRA-kaart heeft geen chip. Is dit toch veilig om mee te betalen?

    Ja. We scannen de unieke QR-code in of lezen de magneetstrip, en je moet altijd je persoonlijke pincode ingeven.
  • Krijg ik korting als ik tank of betaal met XTRA?

    • Als je met je Xtra-app of -kaart tankt bij DATS 24 krijg je bij elke tankbeurt een extra korting van 0,5 eurocent/liter op de prijs aan de pomp. Deze korting is begrensd tot 16 eurocent/liter op de officiële prijzen en geldt alleen voor diesel, benzine en CNG. Met Xtra betalen gaat sneller aan de kassa.
  • Gebruik ik dezelfde pincode om te betalen met de XTRA-app en de XTRA-kaart?

    Ja, de pincode blijft dezelfde.
  • Waarom moet ik bij de wijziging van het rekeningnummer de betaalfunctie laten activeren in de winkel?

    Wij willen voor jouw eigen veiligheid een identiteitscontrole doen in de winkel.
  • Waarom moet ik een nieuwe pincode laten activeren in de winkel?

    Zo bepaal je zelf wanneer je nieuwe pincode actief wordt.  
  • Waarom kan ik maar 1 rekeningnummer koppelen aan mijn XTRA-kaart?

    Het is technisch nog niet mogelijk om meerdere rekeningnummers te koppelen aan de Xtra-kaart.
  • Ik ben niet akkoord met de laatste versie van de algemene voorwaarden. Kan ik de betaalfunctie toch gebruiken?

    Wanneer je de algemene voorwaarden niet langer wenst te aanvaarden, kan je ervoor kiezen om de betaalfunctie stop te zetten. Je kan je Xtra-app en -kaart wel blijven gebruiken om te genieten van kortingen.

Betaalfunctie activeren

Tanken bij DATS 24

Mobiel tanken

Info voor Colruyt-betaalkaarthouders

Betaalprofielen en -limieten

Mijn privacy

  • Wat is GDPR?

    GDPR, de General Data Protection Regulation, is de nieuwe Europese privacywetgeving voor het beheer en de bescherming van persoonsgegevens. Het belangrijkste doel van de wet is om ervoor te zorgen dat persoonsgegevens (bv. naam, adres, telefoonnummer) niet misbruikt worden of in verkeerde handen terecht komen. Deze nieuwe wetgeving legt hiervoor strenge richtlijnen op aan alle bedrijven die omgaan met persoonsgegevens. Verder zorgt de wetgeving ervoor dat Europese burgers meer controle krijgen over hoe hun gegevens gebruikt worden.
  • Wat betekent GDPR voor Colruyt Group?

    GDPR, de General Data Protection Regulation, sluit volledig aan bij de waarden en normen van Colruyt Group. We hechten heel veel belang aan de vertrouwensrelatie met onze klanten en gegevensbescherming is een topprioriteit voor Colruyt Group. We zetten alles op alles om persoonsgegevens te beschermen en volgen daarbij alle wettelijke procedures. Verder zetten we nu nóg meer in op een duidelijke en transparante communicatie over welke gegevens we juist verzamelen en wat we er precies mee doen. Als klant kan je ook op elk moment jouw rechten m.b.t. jouw persoonsgegevens uitoefenen via je persoonlijke Xtra-pagina (login via mijnxtra.be) of via onze klantendienst op het telefoonnummer +32(0)2 363 54 00 (ma-do en zaterdag, van 7 tot 20 u. en vrijdag van 7 tot 21 u.).
  • Is Colruyt Group GDPR-conform?

    Ja. Nu al zijn onze processen GDPR-conform. Wel hebben we door de enorme hoeveelheid aan IT-systemen nog tot eind 2018 de tijd nodig om al onze oude databases up-to-date te brengen. We voldoen ook aan alle rechten van de betrokkenen die voor ons van toepassing zijn. Een groot deel van deze rechten kan je nu al uitoefenen via je persoonlijke Xtra-pagina (login via mijnxtra.be). Via deze profielpagina heb je namelijk zelf controle over je gegevens die je op elk moment kan aanpassen. Overal waar wettelijk verplicht zullen we ook telkens je toestemming vragen om je gegevens te gebruiken. In dit filmpje geven we wat toelichting bij GDPR en ons privacybeleid.

    X
    En in onze Privacyverklaring leggen we transparant uit wat wij allemaal met je gegevens doen. Tot slot hebben we ook een Data Protection Officer (DPO) in dienst die toeziet op de goede gang van zaken.
  • Waar vind ik de privacyverklaring van Colruyt Group?

    Hier vind je de privacyverklaring van Colruyt Group.
  • Waar kan ik de algemene voorwaarden van XTRA terugvinden?

    Hier vind je de algemene voorwaarden van Xtra.
  • Hoe zorgt Colruyt Group ervoor dat mijn gegevens veilig zijn?

    Bij Colruyt Group zijn we altijd al heel omzichtig omgesprongen met klantgegevens, en dat zullen we ook in de toekomst blijven doen. We behandelen alle klantgegevens als strikt vertrouwelijke informatie en gaan daarbij te werk met het uiterste respect voor jouw privacy.
    We hanteren 3 principes bij het verzamelen en gebruiken van onze klantgegevens:

    • We verkopen nooit klantgegevens aan derden: klantgegevens worden alleen gebruikt binnen Colruyt Group.
    • We beschermen de privacy van onze klanten. Klantgegevens zijn binnen de groep alleen toegankelijk voor de medewerkers die deze nodig hebben voor de uitoefening van hun job.
    • We verzamelen gegevens om onze klanten zo goed mogelijk te kunnen bedienen en misbruiken deze gegevens niet. We vragen ook niet meer gegevens dan we nodig hebben om onze diensten te kunnen aanbieden.
    Bekijk in dit filmpje hoe Colruyt Group jouw gegevens beschermt.

    X
  • Verkoopt of deelt Colruyt Group mijn gegevens?

    Colruyt Group zal je gegevens nooit verkopen. Klantgegevens zijn voor ons geen commercieel goed, maar een manier om de relatie met onze klanten te verbeteren. Daarom worden de gegevens van onze klanten uitsluitend binnen Colruyt Group gebruikt.

    In bepaalde gevallen is het wel nodig om onze klantgegevens te delen met andere partijen, maar enkel onder strikte voorwaarden (bijvoorbeeld: het delen van adressen met een postbedrijf om de Xtra-kaart of bestellingen naar het juiste adres op te sturen). Verder delen we in heel uitzonderlijke gevallen ook gegevens wanneer een wet, regelgeving, juridische procedure of een overheid ons dit vraagt. Meer info hierover vind je in de Privacyverklaring.
  • Hoe kan ik mijn gegevens beheren?

    Via je persoonlijke Xtra-pagina (login via mijnxtra.be) kan je zelf al jouw gegevens beheren en aanpassen. Verder kan je daar ook zelf aanduiden van welke winkels je graag de nieuwsbrief (via mail) of folders (in de bus) wil ontvangen. Je kan ook gebruik maken van de uitschrijfmogelijkheid in elke marketingmail die je ontvangt van één van onze winkels. Heb je toch nog vragen of vind je de weg niet op jouw Xtra-pagina? Neem dan gerust contact op met de klantendienst op het telefoonnummer +32(0)2 363 54 00 (ma-do en zaterdag, van 7 tot 20 u. en vrijdag van 7 tot 21 u.).
  • Waarvoor gebruiken jullie mijn data?

    Bij Colruyt Group verzamelen en gebruiken we jouw persoonsgegevens om je zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn. Enerzijds gebruiken we jouw gegevens om onze diensten te kunnen aanbieden, bv. het opsturen van een Xtra-kaart of persoonlijke voordelen naar het juiste adres. Daarnaast gebruiken we klantgegevens om onze informatie, assortimenten en dienstverlening zoveel mogelijk af te stemmen op de persoonlijke noden en interesses van onze klanten, en dat in elke fase van hun leven. Ten slotte gebruiken we klantgegevens om klanten uit te nodigen voor workshops en klantenpanels, en voor direct marketing-doeleinden. We gebruiken enkel de gegevens van klanten die zich via Xtra hebben ingeschreven en/of hun toestemming hebben gegeven om bepaalde gevoelige gegevens te gebruiken. Meer info hierover vind je in de Privacyverklaring.
  • Welke rechten heb ik als klant?

    Volgens GDPR heb je als klant van Colruyt Group de volgende rechten met betrekking tot jouw persoonsgegevens:

    • Je kan een overzicht vragen van de persoonsgegevens die we van jou bijhouden.
    • Je kan foutieve gegevens laten verbeteren en gegevens die niet langer relevant zijn laten verwijderen.
    • Je kan je gegevens laten doorsturen naar een andere partij.
    • Je kan vragen je gegevens niet te gebruiken voor direct marketing.
    • Je kan ons vragen om het gebruik van jouw persoonsgegevens te beperken of bezwaar maken tegen een gebruik van jouw persoonsgegevens.

    We verwijzen ook graag naar de Privacyverklaring voor meer informatie.
  • Hoe kan ik mijn rechten uitoefenen?

    Er bestaan verschillende manieren om jouw rechten uit te oefenen bij Colruyt Group.
    Via je persoonlijke Xtra-pagina (login via mijnxtra.be) kan je zelf je gegevens beheren en aanpassen. Verder kan je ook via je persoonlijke Xtra-pagina zelf aanduiden welke communicatie (nieuwsbrieven of folders) je graag van ons ontvangt. Je kan verder ook altijd gebruik maken van de uitschrijfmogelijkheid in elke marketingmail die je ontvangt van één van onze winkels.
    In de Privacyverklaring kan je nalezen welke persoonlijke gegevens wij verzamelen en waarvoor we deze gegevens gebruiken.
    Voor alle overige rechten (of wanneer je niet over een online Xtra-login beschikt) kan je terecht bij onze klantendienst op het telefoonnummer +32(0)2 363 54 00 (ma-do en zaterdag, van 7 tot 20 u. en vrijdag van 7 tot 21 u.). Hierbij zijn we wel verplicht om je identiteit te controleren door een kopie van de voorzijde van jouw identiteitskaart op te vragen.
  • Waar kan ik terecht met bijkomende vragen?

    Voor bijkomende vragen omtrent jouw privacy kan je ons contacteren per mail via info@mijnxtra.be of bel onze klantendienst op +32(0)2 363 54 00 (ma-do en zaterdag, van 7 tot 20 u. en vrijdag van 7 tot 21 u.). Raadpleeg zeker ook onze Privacyverklaring en algemene voorwaarden voor meer informatie.
  • Waar kan ik terecht om een klacht in te dienen?

    Heb je klachten over hoe wij omgaan met je persoonsgegevens? Contacteer dan onze interne Data Protection Officer (DPO) via privacy@colruytgroup.com of +32(0)2 363 23 45. Onze Data Protection Officer (DPO) of functionaris voor bescherming van persoonsgegevens is een gekwalificeerde medewerker binnen Colruyt Group die toeziet op de goede gang van zaken met betrekking tot het omgaan met persoonsgegevens in onze organisatie.
    Wanneer onze DPO je onvoldoende kan helpen, kan je ook steeds contact opnemen met de Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit om daar een klacht in te dienen.

Mijn aankopen

Waardebonnen

  • Wat is een waardebon?

    Met een waardebon kan je een bepaald bedrag binnen een bepaalde periode spenderen bij een of meerdere winkels of webshops van Colruyt Group.

    Er zijn verschillende soorten waardebonnen binnen Colruyt Group. Enerzijds waardebonnen die je van Colruyt Group krijgt en die automatisch worden opgeladen in je Xtra-app of Xtra-profiel. Anderzijds waardebonnen die je zelf koopt of krijgt van iemand anders, en die je zelf kan opladen in je Xtra-app of je Xtra-profiel.

  • Hoe kan ik mijn waardebon gebruiken?

    Je kan je waardebon in 1 of meerdere keren gebruiken.

    Bij een digitale waardebon:

    • In de winkel: Laat je Xtra scannen aan de kassa. De winkelmedewerker zal je vragen of je gebruik wil maken van je waardebon en voor welk bedrag. Dat bedrag wordt automatisch in mindering gebracht van je totaalbedrag.
    • Online: Reserveer je artikelen online? Laat dan je Xtra scannen aan de kassa bij afhaling van je artikelen.

    Bij een fysieke waardebon:

    • In de winkel of bij afhaling van een online reservering: Laat je Xtra QR-code samen met je fysieke waardebon scannen. Dat bedrag wordt automatisch in mindering gebracht van je totaalbedrag.
  • Hoe kan ik een waardebon toevoegen aan mijn waardebonnen?

    Dat kan makkelijk in je Xtra-app. Open je app en ga naar ‘Mijn waardebonnen’. Scan vervolgens een van de streepjescodes van je papieren waardebon of geef ze zelf in. Geef vervolgens de veiligheidscode in. Zodra je bon is opgeladen, kan je hem meteen gebruiken. Het is ook mogelijk om je bon op te laden op mijnxtra.be. Meld je hiervoor eerst aan met je Xtra-profiel.

    Sommige waardebonnen worden ook automatisch opgeladen vanuit Colruyt Group (bijv. bij een wedstrijd of wanneer je een geboortelijst afsluit bij Dreambaby).

  • Waar kan ik de streepjescode en beveiligingscode vinden?

    Op je papieren waardebon vind je 2 streepjescodes terug. Je kan zelf kiezen welke je gebruikt. De veiligheidscode vind je onder het krasbare laagje.
  • Waarom moet ik een veiligheidscode ingeven bij het digitaliseren van mijn waardebon?

    Dat is een bijkomende controle om misbruik te vermijden. Zo zijn we zeker dat je waardebon niet kan opgeladen worden door iemand die niet in het bezit is van de fysieke waardebon.
  • Ik heb een paar keer geprobeerd om mijn papieren waardebon op te laden, maar werd geblokkeerd.

    Dat is mogelijk. Na 3 maal proberen, wordt de module automatisch geblokkeerd om misbruik te vermijden. Probeer het de volgende dag nog eens.
  • Kan ik het saldo van mijn waardebonnen raadplegen?

    Je kan enkel het huidige saldo van je waardebonnen raadplegen als je deze opgeladen hebt in je Xtra-app of in je Xtra-profiel, of als deze opgeladen werden door Colruyt Group.
  • Waar kan ik de details van mijn waardebon raadplegen?

    Zodra je je waardebon hebt opgeladen, kan je de details van je waardebon raadplegen in de app of op de website.
  • Ik kan mijn papieren bon niet meer gebruiken, wat nu?

    Eenmaal je waardebon digitaal is opgeladen, heb je je papieren exemplaar niet meer nodig. Je saldo is zichtbaar in je Xtra-app en je hebt je waardebon altijd bij de hand.
  • Waarom is mijn waardebon geblokkeerd?

    Daar kunnen verschillende redenen voor zijn. Probeer het binnen enkele minuten opnieuw. Als het probleem zich blijft voordoen, bel dan onze klantendienst op 02 363 54 00 voor meer info.
  • Hoelang blijft mijn bon geldig?

    Je waardebon blijft geldig tot 1 jaar na aankoop. Je ontvangt van ons een mailtje (of een melding in je app) enkele weken voor je bon vervalt. Zo heb je nog voldoende tijd om het resterende bedrag op te gebruiken.
  • Wat als de waarde van mijn bon hoger of lager is dan het aankoopbedrag?

    Dat is geen probleem. Je kan je waardebon in één of meerdere keren gebruiken. Zeg tegen de winkelmedewerker welk bedrag je met je bon wil besteden. Ligt je aankoopbedrag hoger, dan kan je het resterende bedrag gewoon bijbetalen.
  • Kan ik mijn digitale waardebon doorgeven aan iemand anders?

    Nee, zodra je je waardebon digitaal opgeladen hebt, is hij gelinkt aan je persoonlijke Xtra-profiel. Niemand anders kan je digitale waardebon gebruiken.
  • Wat moet ik doen als mijn Xtra-kaart/smartphone verloren of gestolen is?

    Blokkeer je kaart en/of app in je Xtra-profiel. Je waardebonnen blijven geldig en je kan ze opnieuw gebruiken zodra je Xtra QR-code gedeblokkeerd is.
  • Waar kan ik mijn meldingen beheren?

    • In de Xtra-app vind je notificaties terug onder Menu > Mijn profiel > Mijn meldingen.
    • Op de website vind je dit terug onder ‘Communicaties’.
  • Hoe krijg ik een waardebon van Dreambaby?

    Je krijgt een waardebon wanneer je een geboortelijst bij Dreambaby afsluit. De waarde van de bon is dan 10 % van de waarde van deze lijst, of 15 % als je een geboortelijst afsluit voor meerlingen. De waarde van je bon wordt opgeladen op je Xtra-app en -profiel.

Meldingen

Buurt

  • Welke gedragsregels gelden er?

    1. Communiceer op een beleefde en respectvolle manier.
    2. Ga zorgvuldig om met de gegevens van jezelf en anderen.
    3. Verspreid geen reclame of andere commerciële berichten.
    4. Plaats geen misleidende, verwarrende of dubbelzinnige informatie.
    5. Publiceer geen posts die intellectuele eigendoms- en/of merkrechten schenden.
    6. Gebruik Buurt niet voor illegale praktijken.

    Lees alle gedragsregels na in de .

  • Hoe wordt mijn locatie bepaald?

    Je locatie wordt bepaald aan de hand van het adres dat je in je Xtra-profiel ingegeven hebt. Je kan je adres altijd zelf aanpassen in je Xtra-app onder ‘Mijn profiel beheren’ of via je Xtra-profiel op mijnxtra.be.
  • Kan ik mijn eigen posts bekijken?

    Ja, in de rubriek 'Mijn posts' zie je alle actieve posts.

    Posts die je afgesloten hebt, blijven hier ook nog een week zichtbaar. In de rubriek 'In je buurt' verdwijnen ze zodra je ze afgesloten hebt.

  • Hoe kunnen buurtbewoners mij contacteren?

    Dit kies je zelf bij de aanmaak van een post. Je kan bijvoorbeeld je e-mailadres of telefoonnummer meegeven. In dat laatste geval geef je best ook mee of je gebeld wilt worden, graag een sms krijgt of bijvoorbeeld via WhatsApp bereikbaar bent.
  • Kan ik buurtbewoners contacteren binnen de XTRA-app?

    Je kan buurtbewoners contacteren in verband met hun post via de contactgegevens die ze meegegeven hebben. Hen op een andere manier contacteren via de app, kan niet.

    Je kan daarna wel verder afspreken op een manier die voor jullie beiden het beste past.

  • Wie heeft toegang tot mijn contactgegevens?

    Elke Xtra-gebruiker die je posts kan zien in de rubriek 'In de buurt', ziet ook de contactgegevens die je meegegeven hebt bij het aanmaken van je post. Je bepaalt zelf welke gegevens je hier doorgeeft.
  • Hoe sluit ik mijn actieve post?

    Open je actieve post in de rubriek 'Mijn posts' en klik vervolgens op 'Post afsluiten'.
  • Hoe lang blijft een gepubliceerde post actief?

    Je kan je post op elk moment afsluiten. Na 30 dagen verwijderen we hem automatisch.
  • Hoe lang blijven gesloten posts zichtbaar in 'Mijn posts'?

    Posts die je afgesloten hebt, blijven nog een week zichtbaar in ‘Mijn posts’. In de rubriek 'In de buurt' verdwijnen ze zodra je ze afgesloten hebt.
  • Kan ik zien hoeveel mensen mijn eigen post hebben bekeken?

    Ja, dat kan je zien in de rubriek 'Mijn posts'. Als je je post opent, zie je onder je naam het aantal keer dat je post bekeken werd.
  • Kan ik zien hoeveel mensen mijn contactgegevens hebben opgevraagd?

    Ja, dat kan je zien in de rubriek 'Mijn posts'. Als je je post opent, zie je onder je naam, naast ‘reageerintenties’ hoeveel mensen je contactgegevens opgevraagd hebben.
  • Hoe meld ik misbruik?

    Dat kan heel eenvoudig. Bij het openen van de posts in de rubriek 'In de buurt' kan je onderaan iets ongewoon melden.
  • Wat als ik geen internetverbinding heb?

    Je kan deze functie alleen bekijken als je verbonden bent met het internet. Probeer terug te verbinden met een wifi-netwerk of met een mobiel datanetwerk.
  • Waarom heb ik geen toegang?

    Om toegang te krijgen, moet je beschikken over een bevestigd Xtra-account met ingevuld adresveld en de algemene voorwaarden accepteren.
  • Waar vind ik de privacyverklaring?

    Deze kunt u hier terugvinden.
Nieuws Buurt Functies Partners Vragen