Home > Vragen

Hoe kunnen we je helpen?

Hieronder vind je het antwoord op de meest gestelde vragen.

XTRA-app en –kaart gebruiken

Registreren en XTRA-login

XTRA-kaart aanvragen

  • Ik wil mijn XTRA-kaart aanvragen via de XTRA-app, de XTRA-website of een andere website van Colruyt Group.

    Met je Xtra-app krijg je exact dezelfde voordelen als met de Xtra-kaart. Je hebt je kaart altijd op zak en het is beter voor het milieu. Wil je toch een Xtra-kaart aanvragen, dan kan dat zo:

    • Via de XTRA-app: download de Xtra-app via de App Store of Google Play en maak een Xtra-login aan. Bevestig je registratie binnen de 48 uur via de link in je mailbox. Van zodra je jouw Xtra-login bevestigd hebt, kan je een Xtra-kaart aanvragen. Na een tiental dagen krijg je jouw Xtra-kaart in je bus. In de tussentijd geniet je met de QR-code van de Xtra-app de voordelen van de deelnemende winkels.
    • Via de XTRA-website of een andere website van Colruyt Group: maak een Xtra-login aan. Bevestig je registratie binnen de 48 uur via de link in je mailbox. Van zodra je jouw Xtra-login bevestigd hebt, kan je een Xtra-kaart aanvragen en een tijdelijke Xtra-kaart downloaden en afdrukken. Je tijdelijke Xtra-kaart is 12 weken geldig. Na een tiental dagen krijg je jouw Xtra-kaart in je bus.
  • Ik heb mijn XTRA-kaart aangevraagd, maar heb ze nog niet ontvangen.

    Als je jouw Xtra-kaart via een formulier in de winkel hebt aangevraagd, duurt het een viertal weken voor je ze in de bus krijgt. Heb je jouw Xtra-kaart via de Xtra-app, de Xtra-website of een andere website van Colruyt Group aangevraagd, dan krijg je ze na een tiental dagen. De Xtra-app kan je meteen gebruiken en je krijgt er exact dezelfde voordelen mee als met de kaart.
  • Ik heb een XTRA-kaart gevonden die niet de mijne is.

    Je mag die Xtra-kaart afgeven in een van de winkels van Colruyt Group.
  • Hoe krijg ik een tijdelijke XTRA-kaart?

    Je kan een tijdelijke Xtra-kaart op drie manieren verkrijgen:

    • Via de Xtra-website of een andere website van Colruyt Group: na je registratie en de activatie van je Xtra-login, kan je meteen een tijdelijke Xtra-kaart downloaden en afdrukken.
    • Via de Xtra-app: download de Xtra-app via de App Store of Google Play. Na je registratie en de activatie van je Xtra-login in de Xtra-app krijg je een QR-code waarmee je meteen alle voordelen krijgt in de deelnemende winkels van Colruyt Group.
    • Via een Xtra-kaartaanvraagformulier in een winkel: gebruik de tijdelijke Xtra-kaart onderaan op het formulier.

    Je tijdelijke Xtra-kaart is 12 weken geldig en geeft je de voordelen van de deelnemende winkels van Colruyt Group. Gebruik deze tijdelijke kaart tot je jouw definitieve Xtra-kaart thuis ontvangt.
  • Ik wil een XTRA-kaart aanvragen.

    Wist je dat je met je Xtra-app exact dezelfde voordelen krijgt als met de Xtra-kaart? Je hebt je kaart altijd op zak en het is beter voor het milieu.

    Wil je toch een Xtra-kaart aanvragen, dan kan dat via je Xtra-login. Maak je persoonlijke Xtra-login aan via de Xtra-app, de Xtra-website of een andere website van Colruyt Group. Zodra je Xtra-login geactiveerd is, kan je een Xtra-kaart aanvragen. In afwachting van je Xtra-kaart, kan je de QR-code van de app gebruiken of een tijdelijke kaart downloaden en afdrukken.
    In een winkel kan je ook een kaartaanvraagformulier invullen.
  • Ik ben zelfstandige of oefen een vrij beroep uit en wil een XTRA-kaart aanvragen.

    De Xtra-kaart is uitsluitend voor particulieren. Je kan geen Xtra-kaart aanvragen voor professionele of commerciële doeleinden. Het is wel mogelijk om als particulier een Xtra-kaart aan te vragen op je eigen naam. Voor professionele aankopen kan je de Colruyt- of Spar-factuurkaart of de Colruyt Professional Plus-kaart gebruiken.
  • Ik wil een XTRA-kaart aanvragen voor een onderneming of vereniging.

    De Xtra-kaart is uitsluitend voor particulieren. Ondernemingen of verenigingen kunnen geen Xtra-kaart aanvragen. Het is wel mogelijk om als particulier een Xtra-kaart aan te vragen op je eigen naam. Aankopen voor een bedrijf of vereniging kan je doen met de Colruyt- of Spar-factuurkaart of de Colruyt Professional Plus-kaart.
  • Ik ben mijn XTRA-kaart verloren.

    Geen probleem, gebruik je Xtra-app. Zo blijf je alle voordelen genieten in alle deelnemende winkels van Colruyt Group.

    • Je kaart blokkeren met je een XTRA-login
      Log in op je Xtra-profiel en blokkeer je Xtra-kaart. Zo ben je zeker dat niemand anders ze kan gebruiken. Een nieuwe kaart aanvragen of een tijdelijke downloaden, kan ook.
    • Heb je geen XTRA-login?
      Bel het Xtra-nummer +32 (0)2 363 54 00 (mma-do en zaterdag, van 7 tot 20 u. en vrijdag van 7 tot 21 u.).
  • Mijn XTRA-kaart is gestolen.

    Geen probleem, gebruik je Xtra-app. Zo blijf je alle voordelen genieten in alle deelnemende winkels van Colruyt Group.

    • Je kaart blokkeren met je een XTRA-login
      Log in op je Xtra-profiel en blokkeer je Xtra-kaart. Zo ben je zeker dat niemand anders ze kan gebruiken. Een nieuwe kaart aanvragen of een tijdelijke downloaden, kan ook.
    • Heb je geen XTRA-login?
      Bel het Xtra-nummer +32 (0)2 363 54 00 (ma-do en zaterdag, van 7 tot 20 u. en vrijdag van 7 tot 21 u.).
  • Mijn XTRA-kaart is defect.

    Geen probleem, gebruik je Xtra-app. Zo blijf je alle voordelen genieten in alle deelnemende winkels van Colruyt Group. Een nieuwe kaart aanvragen kan via je Xtra-login of via het Xtra-nummer: +32 (0)2 363 54 00 (ma-do en zaterdag, van 7 tot 20 u. en vrijdag van 7 tot 21 u.).
  • Ik heb een oude kaart. Werkt die nog?

    Op 30 september worden alle oude kaarten geblokkeerd. Gebruik de nieuwe kaart die je een tijdje geleden ontving. Of stap over naar de Xtra-app: je ontvangt exact dezelfde voordelen, je hebt je kaart altijd op zak en het is beter voor het milieu.

Paswoord en beveiliging

  • Ik ben het paswoord van mijn XTRA-login vergeten.

    Klik op 'Paswoord Vergeten' en vul je e-mailadres in. Daarna ontvang je een e-mail met een link om je nieuwe paswoord in te stellen. Geen e-mail ontvangen? Kijk voor de zekerheid ook in je folder met ongewenste e-mails.
  • Ik heb geen e-mail ontvangen om mijn XTRA-paswoord te veranderen.

    Soms duurt het even voor je een e-mail ontvangt. Kijk voor de zekerheid ook in je folder met ongewenste mails. Niet zeker of je het juiste e-mailadres hebt opgegeven? Vraag dan opnieuw een nieuw paswoord aan.
  • Hoe koppel ik mijn toestel?

    Je koppelt je toestel aan je Xtra-account door in de app een verificatiecode aan te vragen. Die ontvang je via e-mail. Nadat je die verificatiecode hebt ingegeven, is het toestel gekoppeld aan jouw account.
  • Kan ik mijn gekoppelde toestellen verwijderen?

    Ja, dit kan zowel via de Xtra-app als via jouw online Xtra-profiel. Op de website kan je alle gekoppelde toestellen verwijderen. In de app kan je alleen het toestel ontkoppelen dat je op dat moment gebruikt.

Voordelen

  • Waar geniet ik allemaal voordelen met mijn XTRA-app of XTRA-kaart?

    Met je Xtra-app of Xtra-kaart krijg je de specifieke voordelen van de volgende winkels en webshops van Colruyt Group: Colruyt, OKay, OKay Compact, Bio-Planet, Spar Colruyt Group, Collect&Go, DreamLand, Dreambaby en Colruyt Group Academy. Daarnaast tank je ook slim, snel en eenvoudig bij DATS 24 met je Xtra-app of Xtra-kaart (zodra je de betaalfunctie hebt geactiveerd).

    • Colruyt: boven op de laagste prijzen worden onmiddellijk alle kortingen verrekend.
    • OKay & OKay Compact: je krijgt direct alle voordelen van OKay en OKay Compact.
    • Bio-Planet: je krijgt direct alle Bio-Planet-voordelen.
    • Spar Colruyt Group: je ontvangt automatisch alle Spar-voordelen in één keer. Je hoeft geen bonnetjes meer te verzamelen of je Top Deal-kaart te zoeken.
    • Collect&Go: je ontvangt je vertrouwde Colruyt- en Bio-Planet-voordelen en profiteert van alle acties van Collect&Go.
    • DreamLand: je profiteert van alle DreamLand-kortingen. Je kan deelnemen aan exclusieve wedstrijden en krijgt voorrang bij inschrijvingen voor events.
    • Dreambaby: je krijgt altijd 25 % korting op zwangerschapskleding. Je profiteert van alle lopende promoties, geniet gepersonaliseerde voordelen op maat van jou en je kindje en kan deelnemen aan exclusieve wedstrijden en events.
    • DATS 24: je geniet een extra korting van 0,5 eurocent/liter op de prijs aan de pomp. Deze korting is bregrensd tot 16 eurocent/liter op de officiële prijzen en geldt alleen voor diesel, benzine en CNG.
    • Colruyt Group Academy: je bent steeds op de hoogte van promoties, acties en evenementen.
  • Hoe krijg ik met mijn XTRA-app of XTRA-kaart alle voordelen van de deelnemende winkels van Colruyt Group?

    Toon in de winkels je Xtra-app of Xtra-kaart aan de kassa en je krijgt automatisch en onmiddellijk alle voordelen. Alle kortingen worden aan de kassa verrekend en staan duidelijk op je kasticket vermeld.
  • Ik ben vergeten mijn XTRA-app of XTRA-kaart te tonen aan de kassa. Hoe kan ik toch nog mijn korting krijgen?

    Merk je dit nog dezelfde dag? Ga terug naar de winkel waar je bent langsgeweest. Een medewerker uit de winkel zal je alsnog de korting geven waar je recht op hebt.
    Merk je dit later op? Neem dan contact op met onze klantendienst op het Xtra-nummer: +32 (0)2 363 54 00 (ma-do en zaterdag, van 7 tot 20 u. en vrijdag van 7 tot 21 u.).
  • Welke voordelen krijg ik met mijn XTRA-app of XTRA-kaart in Luxemburg?

    In de Colruyt-winkels in Luxemburg krijg je met je Xtra-app of Xtra-kaart automatisch alle kortingen, boven op de laagste prijzen. In België geniet je met je Xtra-app of Xtra-kaart de voordelen van Colruyt en ook die van 9 andere winkels en webshops.
  • Ik wil mijn Skoebidoe-bonnen van de Christelijke Mutualiteit combineren met mijn XTRA-app of XTRA-kaart.

    Skoebidoe-bonnen kan je combineren met je Xtra-app of Xtra-kaart. De bestaande kortingen in de winkels staan los van de Skoebidoe-bonnen.
  • Krijg ik ook korting bij DATS 24 met mijn XTRA-app of XTRA-kaart?

    Als je bij DATS 24 tankt met je Xtra-kaart krijg je bij elke tankbeurt een extra korting van 0,5 eurocent/liter boven op de scherpe prijzen. Deze korting is begrensd tot 16 eurocent/liter op de officiële prijzen en geldt alleen voor diesel en benzine.
  • Ik wacht op mijn nieuwe XTRA-kaart maar wil nu al alle voordelen genieten.

    Je kan de Xtra-app gebruiken. Je krijgt er exact dezelfde voordelen mee als met de kaart. Na je registratie en de activatie van je Xtra-login in de Xtra-app krijg je een QR-code waarmee je meteen kan shoppen.
    Of je kan een tijdelijke Xtra-kaart aanvragen:
    • Via de Xtra-website of een andere website van Colruyt Group: na je registratie en de activatie van je Xtra-login, kan je meteen een tijdelijke Xtra-kaart downloaden en afdrukken.
    • Via een Xtra-kaartaanvraagformulier: gebruik de tijdelijke Xtra-kaart onderaan op het formulier.
    Je tijdelijke Xtra-kaart is 12 weken geldig en geeft je de voordelen van de deelnemende winkels van Colruyt Group. Gebruik deze tijdelijke kaart tot je jouw definitieve Xtra-kaart thuis ontvangt.
  • Krijg ik met mijn XTRA-app of XTRA-kaart dezelfde voordelen in elke winkel van Colruyt Group?

    Neen. Elke winkel heeft zijn eigen specifieke kortingen en aanbiedingen. Je krijgt deze voordelen automatisch en onmiddellijk door je Xtra-app of Xtra-kaart aan de kassa te tonen.

XTRAwatch

  • Hoe kan ik XTRA op mijn smartwatch gebruiken?

    Je kan je smartwatch als Xtra-klantenkaart in de winkels gebruiken. Aan de kassa open je de Xtra-app op je smartwatch. Daarna laat je jouw persoonlijke QR-code scannen door de winkelmedewerker. Op die manier krijg je automatisch en onmiddellijk de specifieke voordelen van elke winkel. Je kan met je smartwatch je Xtra-profiel niet raadplegen en ook niet betalen in de winkels.
  • Hoe link ik de XTRA-app aan mijn smartwatch?

    Dat is heel eenvoudig. Heb je een iPhone en een Apple Watch of een Android-toestel en een Android Smartwatch? Update dan eerst je Xtra-app en activeer daarna jouw add-on op je smartwatch. Vervolgens kan je jouw smartwatch aan de winkelkassa’s als Xtra-klantenkaart gebruiken.

    Heb je een iPhone en een Android-smartwatch? Ga dan eerst naar de App Store en installeer de Xtrawatch-app op je smartwatch. Na de installatie kan je je aanmelden met je Xtra-login.
  • Werkt de XTRAwatch-app op alle toestellen?

    De Xtrawatch-app werkt momenteel alleen met de besturingssystemen WatchOS (Apple) en Android Wear. De Xtrawatch-app is dus nog niet compatibel met Tizen: het besturingssysteem van zowat alle Samsung-toestellen.

Betalen met XTRA

  • Is betalen met XTRA gratis?

    Ja, betalen met Xtra is volledig gratis.
  • Waar kan ik betalen met mijn XTRA-app of XTRA-kaart?

    Je kan met je Xtra-app of Xtra-kaart betalen in alle deelnemende winkels van Colruyt Group in België en Luxemburg: Colruyt, OKay, Bio-Planet, Spar Colruyt Group, Collect&Go (betalen bij afhalen), DreamLand en Dreambaby. Daarnaast tank je ook slim, snel en eenvoudig bij DATS 24 met je Xtra-kaart of Xtra-app (zodra je de betaalfunctie hebt geactiveerd).
  • Hoe werkt een domiciliëringsmandaat?

    Door het ondertekenen van het mandaat geef je toelating aan Colruyt Group om het bedrag van je aankopen/tankbeurten aan te bieden aan jouw bank. Ten vroegste 2 bankwerkdagen na je aankoop/tankbeurt zal het bedrag van je rekening worden gehaald.
  • Na hoeveel dagen gaat het bedrag van mijn rekening?

    Het bedrag van elke transactie gaat ten vroegste binnen 2 bankwerkdagen van de rekening. Elke transactie wordt individueel van de rekening gehaald. Als je in een winkel tegelijkertijd aankopen doet en geld afhaalt, telt dit wel als eenzelfde transactie.
  • Waar vind ik een overzicht van mijn betalingen?

    Op je Xtra-profiel vind je een overzicht van je betalingen onder Xtra-profiel, ‘Betaalfunctie’. Je tankbeurten vind je terug onder 'Tankhistoriek'.
  • Hoe betaal ik met de XTRA-app of -kaart in de winkel of in het tankstation?

    • Tanken bij DATS 24: Open je Xtra-app aan de pomp, selecteer het ‘tanken’-icoontje op het beginscherm en geef het pompnummer in. Met de kaart volg je de instructies aan de betaalterminal van de pomp.
    • Betalen in de winkel/geld afhalen: Je Xtra-kaart of de QR-code (op de app) wordt samen met je inkopen gescand aan de kassa. Zeg aan de kassamedewerker dat je wil betalen met Xtra en/of cash wil afhalen. Geef nadien je pincode in op de betaalterminal.
  • Welke voordelen biedt betalen/tanken met XTRA?

    • Betalen in de winkel: Je hebt maar 1 kaart/app nodig en bent dus sneller voorbij de kassa.
    • Tanken bij DATS 24: Bij elke tankbeurt krijg je een extra korting van 0,5 eurocent/liter op de prijs aan de pomp. Deze korting is begrensd tot 16 eurocent/liter op de officiële prijzen en geldt alleen voor diesel, benzine en CNG.
  • Ik wil mijn XTRA-betaalfunctie stopzetten en enkel nog maar kortingen genieten.

    Geen probleem, je kan ze onmiddellijk blokkeren via je Xtra-profiel, ‘Betaalfunctie’. Je kan hiervoor ook bellen naar onze klantendienst op 02 363 54 00 (ma-do en zaterdag, van 7 tot 20 u. en vrijdag van 7 tot 21 u.). Je kan de app of kaart wel blijven gebruiken om kortingen in de winkels te genieten.
  • Hoe werken de limieten?

    We werken met drie profielen: Basic/Standaard/Comfort. Aan ieder profiel zijn wekelijkse aankoop-  en tanklimieten gekoppeld. Hier vind je meer uitleg.
  • Wanneer wordt de tanklimiet verdubbeld?

    Als er meerdere Xtra-kaarthouders zijn die eenzelfde rekening gebruiken, wordt de tanklimiet bij de profielen Standaard en Comfort verdubbeld.
  • Waarom wordt de Colruyt-betaalkaart en de DATS 24-tankkaart vervangen door XTRA?

    Met Xtra willen we winkelen voor jou nog makkelijker maken. Met 1 kaart, 1 app en 1 login geniet je alle specifieke voordelen in 10 winkels en webshops van Colruyt Group. Tank je met je Xtra-kaart? Dan krijg je bij elke tankbeurt een extra korting van 0,5 eurocent/liter op de prijs aan de pomp. Deze korting is begrensd tot 16 eurocent/liter op de officiële prijzen en geldt alleen voor diesel, benzine en CNG.
  • Hoeveel XTRA-kaarthouders kunnen eenzelfde rekening gebruiken?

    Zoveel je wil, maar jullie delen het profiel (en dus de uitgave- en tanklimieten) van de rekening. Heb je bijvoorbeeld het profiel Comfort? Dan kunnen jullie samen dus voor wekelijks 1.250 euro aankopen doen in de winkel. Wel wordt de tanklimiet verdubbeld bij de profielen Standaard en Comfort wanneer er meerdere Xtra-kaarthouders zijn die dezelfde rekening gebruiken.
  • De pincode van mijn XTRA-kaart werkt niet. Wat moet ik doen?

    Controleer of de kaart geblokkeerd werd. Je kan onze klantendienst contacteren voor meer uitleg op 02 363 54 00 (ma-do en zaterdag, van 7 tot 20 u. en vrijdag van 7 tot 21 u.). Werd de kaart niet geblokkeerd? Vraag dan een nieuwe pincode aan. Die ontvang je per post.
  • Hoe kan ik mijn pincode wijzigen?

    Je kan jouw pincode wijzigen met de pukcode. Heb je jouw pukcode bij de hand? Bel dan 02 363 54 00 (ma-do en zaterdag, van 7 tot 20 u. en vrijdag van 7 tot 21 u.) en wijzig zelf je pincode. Ben je jouw pukcode kwijt? Bel dan onze klantendienst om een nieuwe pukcode aan te vragen. Die wordt via de post opgestuurd naar de rekeninghouder van de Xtra-kaart.
  • Ik ben mijn pincode vergeten, wat nu?

    Log in op uw Xtra-profiel en ga naar 'Betaalfunctie'. Klik op de knop 'code opsturen'. Enkele dagen later ontvang je dan een brief met jouw geheime code. Heb je geen Xtra-login? Maak er dan makkelijk een aan op mijnxtra.be of bel onze klantendienst op 02 363 54 00 (ma-do en zaterdag, van 7 tot 20 u. en vrijdag van 7 tot 21 u.).
  • Hoe kan ik de betaalfunctie deactiveren?

    Je kan de betaalfunctie eenvoudig online deactiveren: log in met jouw Xtra-profiel, ga naar ‘Betaalfunctie’ en deactiveer de functie.

    Je kan ook onze klantendienst bellen op 02 363 54 00 (ma-do en zaterdag, van 7 tot 20 u. en vrijdag van 7 tot 21 u.) en vragen om de betaalfunctie te deactiveren. We zetten de betaalfunctie dan meteen stop.
  • Mijn XTRA-kaart heeft geen chip. Is dit toch veilig om mee te betalen?

    Ja. We scannen de unieke QR-code in of lezen de magneetstrip, en je moet altijd je persoonlijke pincode ingeven.
  • Krijg ik korting als ik tank of betaal met XTRA?

    Als je met je Xtra-app of -kaart tankt bij DATS 24 krijg je bij elke tankbeurt een extra korting van 0,5 eurocent/liter op de prijs aan de pomp. Deze korting is begrensd tot 16 eurocent/liter op de officiële prijzen en geldt alleen voor diesel, benzine en CNG. Met Xtra betalen gaat sneller aan de kassa.
  • Gebruik ik dezelfde pincode om te betalen met de XTRA-app en de XTRA-kaart?

    Ja, de pincode blijft dezelfde.
  • Waarom moet ik bij de wijziging van het rekeningnummer de betaalfunctie laten activeren in de winkel?

    Wij willen voor jouw eigen veiligheid een identiteitscontrole doen in de winkel.
  • Waarom moet ik een nieuwe pincode laten activeren in de winkel?

    Zo bepaal je zelf wanneer je nieuwe pincode actief wordt.  
  • Waarom kan ik maar 1 rekeningnummer koppelen aan mijn XTRA-kaart?

    Het is technisch nog niet mogelijk om meerdere rekeningnummers te koppelen aan de Xtra-kaart.
  • Ik ben niet akkoord met de laatste versie van de algemene voorwaarden. Kan ik de betaalfunctie toch gebruiken?

    Wanneer je de algemene voorwaarden niet langer wenst te aanvaarden, kan je ervoor kiezen om de betaalfunctie stop te zetten. Je kan je Xtra-app en -kaart wel blijven gebruiken om te genieten van kortingen.

Betaalfunctie activeren

Tanken bij DATS 24

Mobiel tanken

Info voor Colruyt-betaalkaarthouders

Betaalprofielen en -limieten

Privacy

  • Wat is GDPR?

    GDPR, de General Data Protection Regulation, is de Europese privacywetgeving voor het beheer en de bescherming van persoonsgegevens. Het belangrijkste doel van de wet is dat bedrijven bewust omgaan met persoonsgegevens (bv. naam, adres, telefoonnummer), ze correct beveiligen en er transparant over communiceren naar hun klanten. Deze wetgeving legt hiervoor strenge richtlijnen op aan alle bedrijven die omgaan met persoonsgegevens. Verder zorgt ze ervoor dat Europese burgers meer controle krijgen over hoe hun gegevens gebruikt worden.
  • Wat betekent GDPR voor Colruyt Group?

    GDPR, de General Data Protection Regulation, sluit volledig aan bij de waarden en normen van Colruyt Group. Bij Colruyt Group hechten we belang aan de vertrouwensrelatie met onze klanten. De manier waarop we met hun persoonlijke gegevens omgaan, sluit daarbij aan. We beschermen hun persoonsgegevens en volgen daarbij de wettelijke procedures. We kiezen er bovendien voor om duidelijk en transparant te communiceren over welke gegevens we juist verzamelen en wat we er precies mee doen. Als klant kan je op elk moment jouw rechten m.b.t. jouw persoonsgegevens uitoefenen via je persoonlijke Xtra-pagina (login via mijnxtra.be) of via onze klantendienst per mail of op het telefoonnummer +32(0)2 363 54 00 (ma-do en zaterdag, van 7 tot 20 u. en vrijdag van 7 tot 21 u.).
  • Waar vind ik de privacyverklaring van XTRA?

    Hier vind je de privacyverklaring van Xtra.
  • Waar kan ik de algemene voorwaarden van XTRA terugvinden?

    Hier vind je de algemene voorwaarden van Xtra.
  • Hoe zorgt Colruyt Group ervoor dat mijn gegevens veilig zijn?

    Bij Colruyt Group zijn we altijd al heel omzichtig omgesprongen met klantgegevens, en dat zullen we ook in de toekomst blijven doen. We behandelen alle klantgegevens als strikt vertrouwelijke informatie en gaan daarbij te werk met het uiterste respect voor jouw privacy.

    We hanteren 3 principes bij het verzamelen en gebruiken van onze klantgegevens:

    • We verkopen nooit klantgegevens aan derden: klantgegevens worden alleen gebruikt binnen Colruyt Group.
    • We beschermen de privacy van onze klanten. Klantgegevens zijn binnen de groep alleen toegankelijk voor de medewerkers die deze nodig hebben voor de uitoefening van hun job.
    • We verzamelen gegevens om onze klanten zo goed mogelijk te kunnen bedienen en misbruiken deze gegevens niet. We vragen ook niet meer gegevens dan we nodig hebben om onze diensten te kunnen aanbieden.

    Bekijk in dit filmpje hoe Colruyt Group jouw gegevens beschermt.

  • Verkoopt of deelt Colruyt Group mijn gegevens?

    Colruyt Group zal je gegevens nooit verkopen. Klantgegevens zijn voor ons geen commercieel goed, maar een manier om de relatie met onze klanten te verbeteren. Daarom worden de gegevens van onze klanten uitsluitend binnen Colruyt Group gebruikt.

    In bepaalde gevallen is het wel nodig om onze klantgegevens te delen met andere partijen, maar enkel onder strikte voorwaarden (bijvoorbeeld: het delen van adressen met een postbedrijf om de Xtra-kaart of bestellingen naar het juiste adres op te sturen). Verder delen we in heel uitzonderlijke gevallen ook gegevens wanneer een wet, regelgeving, juridische procedure of een overheid ons dit vraagt. Meer info hierover vind je in de Privacyverklaring.

  • Hoe kan ik mijn gegevens beheren?

    Via je persoonlijke Xtra-pagina (login via mijnxtra.be) kan je zelf al jouw gegevens beheren en aanpassen. Verder kan je daar ook zelf aanduiden van welke winkels je graag de nieuwsbrief (via mail) of folders (in de bus) wil ontvangen. Je kan ook gebruik maken van de uitschrijfmogelijkheid in elke marketingmail die je ontvangt van één van onze winkels. Heb je toch nog vragen of vind je de weg niet op jouw Xtra-pagina? Neem dan gerust contact op met de klantendienst per mail of op het telefoonnummer +32(0)2 363 54 00 (ma-do en zaterdag, van 7 tot 20 u. en vrijdag van 7 tot 21 u.).
  • Waarvoor gebruiken jullie mijn data?

    Bij Colruyt Group verzamelen en gebruiken we jouw persoonsgegevens om je zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn. Enerzijds gebruiken we jouw gegevens om onze diensten te kunnen aanbieden, bv. het opsturen van een Xtra-kaart of persoonlijke voordelen naar het juiste adres. Daarnaast gebruiken we klantgegevens om onze informatie, assortimenten en dienstverlening zoveel mogelijk af te stemmen op de persoonlijke noden en interesses van onze klanten, en dat in elke fase van hun leven. Ten slotte gebruiken we klantgegevens om klanten uit te nodigen voor workshops en klantenpanels, en voor direct marketing-doeleinden. We gebruiken enkel de gegevens van klanten die zich via Xtra hebben ingeschreven en/of hun toestemming hebben gegeven om bepaalde gevoelige gegevens te gebruiken. Meer info hierover vind je in de Privacyverklaring.
  • Welke rechten heb ik als klant?

    Volgens GDPR heb je als klant van Colruyt Group de volgende rechten met betrekking tot jouw persoonsgegevens:

    • Je kan een overzicht vragen van de persoonsgegevens die we van jou bijhouden.
    • Je kan foutieve gegevens laten verbeteren en gegevens die niet langer relevant zijn laten verwijderen.
    • Je kan je gegevens laten doorsturen naar een andere partij.
    • Je kan vragen je gegevens niet te gebruiken voor direct marketing.
    • Je kan ons vragen om het gebruik van jouw persoonsgegevens te beperken of bezwaar maken tegen een gebruik van jouw persoonsgegevens.
    • Je kan vragen om al je persoonsgegevens uit onze systemen te verwijderen.

    We verwijzen ook graag naar de Privacyverklaring voor meer informatie.

  • Hoe kan ik mijn rechten uitoefenen?

    Er bestaan verschillende manieren om jouw rechten uit te oefenen bij Colruyt Group.

    Via je persoonlijke Xtra-pagina (login via mijnxtra.be) kan je zelf je gegevens beheren en aanpassen. Verder kan je ook via je persoonlijke Xtra-pagina zelf aanduiden welke communicatie (nieuwsbrieven of folders) je graag van ons ontvangt. Je kan verder ook altijd gebruik maken van de uitschrijfmogelijkheid in elke marketingmail die je ontvangt van één van onze winkels.

    In de Privacyverklaring kan je nalezen welke persoonlijke gegevens wij verzamelen en waarvoor we deze gegevens gebruiken.

    Voor alle overige rechten (of wanneer je niet over een online Xtra-login beschikt) kan je terecht bij onze klantendienst per mail of op het telefoonnummer +32(0)2 363 54 00 (ma-do en zaterdag, van 7 tot 20 u. en vrijdag van 7 tot 21 u.). Hierbij kan het nodig zijn dat we je identiteit controleren en we een kopie van de voorzijde van je identiteitskaart opvragen.

  • Waar kan ik terecht met bijkomende vragen?

    Voor bijkomende vragen omtrent jouw privacy kan je ons contacteren per mail of bel onze klantendienst op +32(0)2 363 54 00 (ma-do en zaterdag, van 7 tot 20 u. en vrijdag van 7 tot 21 u.). Raadpleeg zeker ook onze Privacyverklaring en algemene voorwaarden voor meer informatie.
  • Waar kan ik terecht om een klacht in te dienen?

    Heb je klachten over hoe wij omgaan met je persoonsgegevens? Contacteer dan onze interne Data Protection Officer (DPO) via privacy@colruytgroup.com of +32(0)2 363 54 00 (ma-do en zaterdag, van 7 tot 20 u. en vrijdag van 7 tot 21 u.). Onze Data Protection Officer (DPO) of functionaris voor bescherming van persoonsgegevens is een gekwalificeerde medewerker binnen Colruyt Group die toeziet op de goede gang van zaken met betrekking tot het omgaan met persoonsgegevens in onze organisatie.

    Wanneer onze DPO je onvoldoende kan helpen, kan je ook steeds contact opnemen met de Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit om daar een klacht in te dienen.

Mijn Aankopen

Waardebonnen

  • Wat is een waardebon?

    Met een waardebon kan je een bepaald bedrag binnen een bepaalde periode spenderen bij een of meerdere winkels of webshops van Colruyt Group.

    Er zijn verschillende soorten waardebonnen binnen Colruyt Group. Enerzijds waardebonnen die je van Colruyt Group krijgt en die automatisch worden opgeladen in je Xtra-app of Xtra-profiel. Anderzijds waardebonnen die je zelf koopt of krijgt van iemand anders, en die je zelf kan opladen in je Xtra-app of je Xtra-profiel.

  • Hoe kan ik mijn waardebon gebruiken?

    Je kan je waardebon in 1 of meerdere keren gebruiken.

    Bij een digitale waardebon:

    • In de winkel: Laat je Xtra scannen aan de kassa. De winkelmedewerker zal je vragen of je gebruik wil maken van je waardebon en voor welk bedrag. Dat bedrag wordt automatisch in mindering gebracht van je totaalbedrag.
    • Online: Reserveer je artikelen online? Laat dan je Xtra scannen aan de kassa bij afhaling van je artikelen.

    Bij een fysieke waardebon:

    • In de winkel of bij afhaling van een online reservering: Laat je Xtra QR-code samen met je fysieke waardebon scannen. Dat bedrag wordt automatisch in mindering gebracht van je totaalbedrag.

    Momenteel kan je je digitale of papieren waardebonnen nog niet gebruiken bij Collect&Go. In de toekomst is dat wel mogelijk.

  • Hoe kan ik een waardebon toevoegen aan mijn waardebonnen?

    Dat kan makkelijk in je Xtra-app. Open je app en ga naar ‘Waardebonnen’. Scan vervolgens een van de streepjescodes van je papieren waardebon of geef ze zelf in. Geef vervolgens de veiligheidscode in. Zodra je bon is opgeladen, kan je hem meteen gebruiken. Het is ook mogelijk om je bon op te laden op mijnxtra.be. Meld je hiervoor eerst aan met je Xtra-profiel.

    Sommige waardebonnen worden ook automatisch opgeladen vanuit Colruyt Group (bijv. bij een wedstrijd of wanneer je een geboortelijst afsluit bij Dreambaby).

  • Waar kan ik de streepjescode en beveiligingscode vinden?

    Op je papieren waardebon vind je 2 streepjescodes terug. Je kan zelf kiezen welke je gebruikt. De veiligheidscode vind je onder het krasbare laagje.
  • Waarom moet ik een veiligheidscode ingeven bij het digitaliseren van mijn waardebon?

    Dat is een bijkomende controle om misbruik te vermijden. Zo zijn we zeker dat je waardebon niet kan opgeladen worden door iemand die niet in het bezit is van de fysieke waardebon.
  • Ik heb een paar keer geprobeerd om mijn papieren waardebon op te laden, maar werd geblokkeerd.

    Dat is mogelijk. Na 3 maal proberen, wordt de module automatisch geblokkeerd om misbruik te vermijden. Probeer het de volgende dag nog eens.
  • Kan ik het saldo van mijn waardebonnen raadplegen?

    Je kan enkel het huidige saldo van je waardebonnen raadplegen als je deze opgeladen hebt in je Xtra-app of in je Xtra-profiel, of als deze opgeladen werden door Colruyt Group.
  • Waar kan ik de details van mijn waardebon raadplegen?

    Zodra je je waardebon hebt opgeladen, kan je de details van je waardebon raadplegen in de app of op de website.
  • Ik kan mijn papieren bon niet meer gebruiken, wat nu?

    Eenmaal je waardebon digitaal is opgeladen, heb je je papieren exemplaar niet meer nodig. Je saldo is zichtbaar in je Xtra-app en je hebt je waardebon altijd bij de hand.
  • Waarom is mijn waardebon geblokkeerd?

    Daar kunnen verschillende redenen voor zijn. Probeer het binnen enkele minuten opnieuw. Als het probleem zich blijft voordoen, bel dan onze klantendienst op 02 363 54 00 voor meer info.
  • Hoelang blijft mijn bon geldig?

    Je waardebon blijft geldig tot 1 jaar na aankoop. Je ontvangt van ons een mailtje (of een melding in je app) enkele weken voor je bon vervalt. Zo heb je nog voldoende tijd om het resterende bedrag op te gebruiken.
  • Wat als de waarde van mijn bon hoger of lager is dan het aankoopbedrag?

    Dat is geen probleem. Je kan je waardebon in één of meerdere keren gebruiken. Zeg tegen de winkelmedewerker welk bedrag je met je bon wil besteden. Ligt je aankoopbedrag hoger, dan kan je het resterende bedrag gewoon bijbetalen.
  • Kan ik mijn digitale waardebon doorgeven aan iemand anders?

    Zodra je waardebon digitaal opgeladen is in je Xtra-app, kan je hem doorgeven aan iemand anders via de knop 'Deze waardebon cadeau geven'.
  • Hoe kan ik een waardebon doorgeven?

    Bij waardebonnen in je app klik je op 'Deze waardebon cadeau geven'. Je vult het eerste scherm in en krijgt vervolgens de keuze om je link zelf te delen of door ons een mail te laten sturen naar de gelukkige waarmee hij/zij de bon kan opladen.

    Een link deel je door hem te kopiëren: in je internetbrowser klik je op ‘Kopieer link’. In je app klik je op de knop ‘Link delen’. In de app kan je meteen ook kiezen of je hem wil delen via WhatsApp, mail, Messenger …

    Xtra stuurt een e-mail: vul het e-mailadres in van de persoon aan wie je de waardebon wil geven. Je kan ook zelf een kopie van het mailtje krijgen. Vervolgens bevestig je en wordt de mail verstuurd.

  • Mijn waardebon werd doorgegeven aan iemand anders, maar is nog niet aanvaard. Kan ik hem ondertussen zelf gebruiken?

    Nee, zodra je de waardebon doorgegeven hebt, kan je hem zelf niet meer gebruiken. Zolang hij nog niet aanvaard werd, kan je hem wel terughalen.
  • Hoe kan ik het doorgeven van een bon annuleren?

    Je kan een waardebon terughalen zolang de andere persoon hem nog niet aanvaard heeft. Ga hiervoor naar het detail van je waardebon en klik op 'Ik heb me bedacht'. Nadat je bevestigd hebt, kan je hem weer zelf gebruiken of hem aan iemand anders geven.
  • Wat moet ik doen als mijn Xtra-kaart/smartphone verloren of gestolen is?

    Blokkeer je kaart en/of app in je Xtra-profiel. Je waardebonnen blijven geldig en je kan ze opnieuw gebruiken zodra je Xtra QR-code gedeblokkeerd is.
  • Waar kan ik mijn meldingen beheren?

    • In de Xtra-app vind je notificaties terug onder Menu > Profiel > Meldingen.
    • Op de website vind je dit terug onder ‘Communicaties’.
  • Hoe krijg ik een waardebon van Dreambaby?

    Je krijgt een waardebon wanneer je een geboortelijst bij Dreambaby afsluit. De waarde van de bon is dan 10 % van de waarde van deze lijst, of 15 % als je een geboortelijst afsluit voor meerlingen. De waarde van je bon wordt opgeladen op je Xtra-app en -profiel.

Lijsten

  • Wat zijn de lijstjes van XTRA en waar kan ik ze vinden?

    Je kan ‘Lijsten’ in je Xtra-app gebruiken om je boodschappen te organiseren, todo’s bij te houden, ideeën op te lijsten, wat je meeneemt op vakantie te verzamelen … Je kan ze gebruiken zoals het jou het beste uitkomt.

    Je vindt ‘Lijsten’ in de Xtra-app op het hoofdscherm onder ‘Meer’ of in je Xtra-profiel op mijnxtra.be.

  • Wat kan ik doen met de XTRA lijst?

    Je kan items toevoegen en afvinken, net als op je papieren lijstje. Daarenboven kan je items ook wijzigen of verwijderen moest je een foutje gemaakt hebben en kan je het lijstje delen met vrienden en familie. Handig om niets te vergeten, of als iemand in jouw plaats naar de winkel gaat!
  • Kan ik mijn lijst hernoemen?

    Ja, als je een lijst opent, kies je rechts bovenaan voor en selecteer je 'Lijstnaam wijzigen'. Op het volgende scherm kan je je lijst dan een andere naam geven.
  • Hoe voeg ik iets toe op de lijst?

    Je typt in het tekstvakje en klikt op 'toevoegen', het nieuwe item verschijnt dan op je lijst.

    Je kan in je app ook gedrukte lijstjes inscannen, bijvoorbeeld de ingrediëntenlijst van een recept. Je klikt op het camera-icoontje in '+ Voeg item toe' en de app wijst je verder de weg.

  • Is er een maximum grootte van mijn lijstje?

    Momenteel kan je tot 500 items op je lijstje toevoegen. Daarna zal je pas nieuwe items kunnen toevoegen als je eerst een paar oude items van je lijstje verwijdert.
  • Hoe wordt mijn lijstje gesorteerd?

    De items op je lijst worden gesorteerd op basis van wanneer je ze hebt toegevoegd. Het item dat je laatst toegevoegd hebt, staat altijd boven aan je lijst.
  • Kan ik meer dan 1 lijst maken?

    Ja, je kan meerdere lijsten maken. Dus niet alleen voor je boodschappen, maar bijvoorbeeld ook voor je to do’s, cadeautjes voor de feesten …
  • Hoe kies ik een andere lijst als ik meerdere lijsten heb?

    Open lijsten in je app of op mijnxtra.be. Klik je op de naam van de lijst die op dat moment openstaat, dan verschijnen ze allemaal en kan je kiezen welke je wil openen.
  • Hoe maak ik een niewe lijst?

    Open ‘Lijsten’ in je app via ‘Meer’ op het beginscherm of op mijnxtra.be.

    Je eerste lijst maak je aan via de knop 'Nieuwe lijst maken', en je geeft hem een naam.

    Heb je al een of meerdere lijsten en wil je een nieuwe lijst toevoegen? Klik dan op de naam van de lijst die op dat moment openstaat. Je ziet dan al je lijsten. Klik onderaan op de knop ‘+ Nieuwe lijst maken' en geef je lijst een naam.

  • Kan ik een lijst verwijderen?

    Ja, als dit jouw eigen lijst is.

    Open de lijst die je wilt verwijderen. Klik rechtsbovenaan op en vervolgens op 'Lijst verwijderen'. Als je je lijst verwijdert, is hij definitief weg. Ook voor de mensen waarmee je hem eventueel deelt.

  • Ik heb iets op mijn lijstje afgewerkt, hoe kan ik dat aanduiden?

    Net als op je papieren lijstje kan je afgewerkte items doorstrepen. Dit kan je doen door op het afvink-hokje (checkbox) naast je item te klikken. In de Xtra-app kan je het item ook naar rechts vegen om het af te vinken.
  • Hoe kan ik een item van mijn lijst verwijderen?

    Als je via de Xtra-website je lijst bekijkt, kan je een item verwijderen door op het item te klikken. Je kan het dan in eerste instantie bewerken of verwijderen.

    In de Xtra-app kan je het item verwijderen door van rechts naar links te vegen.

    Je kan items alleen van je eigen lijst verwijderen. Gebruik je de link naar iemand anders zijn lijstje? Dan kan je items niet verwijderen. Items toevoegen, wijzigen en afvinken kan wel.

  • Hoe kan ik mijn lijst delen?

    Staat een van je lijsten open, dan kan je die delen via de knop ‘Uitnodigen’. Gebruik vervolgens het schakelaartje om delen aan of uit te zetten.

    Staat delen ‘AAN’, dan kan je je lijsten via een link delen met je vrienden en familie: kopieer de link of deel hem vanuit de Xtra-app via Whatsapp, Messenger, SMS, e-mail …

    Je kan ook lijsten delen met jouw Xtra-groepen. Als delen ‘AAN’ staat, selecteer je via 'Delen met een groep' 1 of meerdere groepen waarmee je je lijst wil delen.

    Wil je je lijst niet langer delen, dan zet je delen ‘UIT’. De groep waarmee je je lijst deelt, kan je op elk moment wijzigen.

  • Wie heeft toegang tot mijn lijst? Moeten mijn familie en vrienden ook XTRA-gebruikers zijn om mijn lijst te kunnen zien?

    Als delen ‘AAN’ staat, is je lijst toegankelijk voor iedereen die de link heeft, en voor alle deelnemers van de groepen waarmee je je lijst gedeeld hebt.

    Delen via de link: de ontvangers van de link hoeven geen Xtra-gebruikers te zijn of zich niet aan te melden met Xtra. Omdat je lijst toegankelijk is voor wie de link heeft, geef je hem best aan mensen die je vertrouwt. Zodra je delen ‘UIT’ zet, zal de link niet meer bruikbaar zijn om je lijst te bekijken.

    Delen via groepen: de deelnemers van de groep zijn ook Xtra-gebruikers. Zij kunnen de gedeelde lijst vinden bij hun lijsten in hun Xtra-app of op hun Xtra-profiel op de website.

  • Hoe lang blijft de gedeelde link toegankelijk?

    De link blijft toegankelijk zolang delen ‘AAN’ staat voor je lijst. Zodra je delen ‘UIT’ zet, zal de link niet meer bruikbaar zijn om je lijst te bekijken. Wil je je lijst opnieuw delen, dan maak je gewoon een nieuwe link aan en deel je die met je vrienden en familie!
  • Hoe weet ik of mijn lijst gedeeld is?

    Dan verschijnt er naast de naam van je lijst een icoontje (). Dit betekent dat ook delen ‘AAN’ staat en je lijst gedeeld wordt met iedereen die de link kreeg of in de groep zit waarmee je je lijst deelde.

    Wil je dat wijzigen? Klik dan op en zet delen ‘UIT’.

  • Heb ik internetverbinding nodig om mijn lijst te gebruiken?

    In de Xtra-app kan je je lijst zowel online als offline gebruiken. Als je dus even geen internet hebt met je app, is dat helemaal geen probleem! Als je de lijst gedeeld hebt, worden de wijzigingen die je offline hebt gemaakt pas zichtbaar eens je terug verbonden bent met het internet. Je verbindt dus best toch regelmatig.

    Je lijst delen kan je alleen als je verbonden bent met het internet, zodat we je unieke link kunnen aanmaken of de toegang aan de groep kunnen geven. Ook om het delen van je lijst ‘UIT’ te zetten, heb je verbinding met het internet nodig zodat we de toegang tot je lijst voor anderen kunnen stopzetten.

  • Kunnen we met meerdere personen tegelijkertijd mijn lijst gebruiken?

    Ja, als jullie allemaal verbonden zijn met het internet, en je hebt je lijst via de link gedeeld, kan je met zoveel personen als je wil je lijst gebruiken.

    Deel je je lijst met een groep, dan kunnen de groepsleden de gedeelde lijst ook offline gebruiken.

  • Is er een maximum aantal personen met wie ik mijn lijst kan delen?

    Nee, je deelt de link met wie je wil, en met hoeveel personen of Xtra-groepen je wil.
  • De persoon waarmee ik mijn lijst gedeeld heb, heeft geen toegang meer tot de lijst.

    Gebruikt de persoon de link die jij gegeven had? Zoja, kijk even na of delen nog altijd aan staat in je lijst. Deel de link nog eens, of zet delen ‘AAN’ en deel de nieuwe link.

    Telkens je delen opnieuw inschakelt (of ‘UIT’ zet en daarna opnieuw ‘AAN’), wordt er een nieuwe link aangemaakt en wordt de oude link ongeldig. Deel je je lijst met een groep, selecteer de groep dan ook opnieuw.

    Deel je de lijst via groepen? Kijk dan even na of de persoon nog altijd lid is van de groep, en of de lijst nog met die groep gedeeld is.

  • Kunnen andere personen items van mijn lijst verwijderen?

    De personen waarmee je je lijst hebt gedeeld via de link of via de Xtra-groepen, kunnen nieuwe items toevoegen aan je lijst, items aanpassen, en items afvinken. Items verwijderen kunnen ze niet.
  • Kunnen de personen met wie ik mijn lijst deel hem verder delen met anderen?

    De link is niet persoonsgebonden, dus iedereen met de link heeft toegang tot jouw lijst. Je geeft hem dus best alleen aan mensen die je vertrouwt (en die de link niet verder zullen doorgeven aan anderen).

    Deel je je lijst met een Xtra-groep, dan kunnen de leden van die groep jouw lijst niet opnieuw delen. Jij bent eigenaar van de lijst en kan het delen van de lijst aan- of uitschakelen.

Voorkeuren

  • Wat zijn de 'Voorkeuren' op mijn XTRA-profiel?

    Je Xtra-profiel is de centrale plek waar je je gegevens en ook je voorkeuren kan aangeven. Zo kan je bijvoorbeeld aangeven dat je allergisch bent voor gluten. Alle partners van Xtra kunnen, met jouw toestemming, je voorkeuren raadplegen om hun dienstverlening daarop af te stemmen. Jij hoeft ze maar 1 keer aan te geven.
  • Wat doet Colruyt Group met die informatie?

    Je voorkeuren worden gebruikt om onze dienstverlening zo goed mogelijk op jouw wensen af te stemmen. Dit kan bijvoorbeeld gaan van het personaliseren van een nieuwsbrief voor vegetariërs tot het optimaliseren van product-zoekresultaten op basis van jouw voedingsvoorkeuren. Bij gevoelige persoonlijke informatie, zoals bijvoorbeeld allergenen of keuzes over je levensstijl, vragen we eerst je toestemming en leggen we uit waarvoor we jouw voorkeur zullen gebruiken.
  • Waarom moet ik voor sommige voorkeuren toestemming geven, en voor andere niet?

    In het kader van de regelgeving omtrent privacy en gegevensbescherming, hebben we jouw expliciete toestemming nodig om gevoelige gegevens te gebruiken. Het gaat om gegevens die informatie geven over jouw gezondheid (bv. allergenen), godsdienstige of levensbeschouwelijke opvattingen (bv. halal) of gelijkaardig gevoelige onderwerpen. Voor niet-gevoelige gegevens, bijvoorbeeld of je vegetarisch of veganistisch eet, hoef je die toestemming niet expliciet te geven wanneer je je voorkeur aangeeft.
  • Kan ik mijn toestemming intrekken?

    Dat kan zeker. Bij 'Privacy' in de Xtra-app en in je Xtra-profiel op de website kan je jouw toestemmingen terugvinden, onder 'Algemene voorwaarden en toestemmingen'. Je kan op elk moment je toestemming raadplegen en intrekken als je dat wil.
  • Kan ik mijn voorkeuren verwijderen?

    Je kan op elk moment je voorkeuren aanpassen in de Xtra-app of via je Xtra-profiel. Voor gevoelige voorkeuren kan je steeds je toestemming intrekken. Zo heeft niemand nog toegang tot jouw voorkeuren.

Productinfo

  • Hoe krijg ik meer informatie over een product?

    Dat kan makkelijk in je Xtra-app. Open je app en ga naar ‘Productinfo’. Scan vervolgens de streepjescode van een product of geef ze zelf in.

  • Hoe vul ik mijn voorkeuren in?

    Wanneer je voor het eerst naar ‘Productinfo’ gaat in je Xtra-app, kan je je voorkeuren ingeven. Wil je dat op een later moment doen? Dan ga je in je app naar Profiel > Voorkeuren. Op de website kies je ‘Voorkeuren’ in het menu van je Xtra-profiel.

    Vulde je nog geen voorkeuren in, dan krijg je bij elk product dat je scant de melding 'Vul je voorkeuren in bij je profiel voor advies op maat'. Klik je daarop, dan kan je meteen je voorkeuren ingeven.

    Meer weten over ‘Voorkeuren’

  • Kan ik producten verwijderen uit mijn geschiedenis?

    Ja, dat kan. Hou een product lang ingedrukt totdat het blauw wordt. Herhaal dit eventueel voor andere producten. Om ze te verwijderen, klik je vervolgens rechts bovenaan op het icoontje met de vuilnisbak.

  • Waarom verandert de volgorde van mijn gescande producten?

    Je ziet eerst het laatst gescande of manueel ingegeven product. Open je een product uit je geschiedenis, dan komt dat opnieuw als eerste in je overzicht.

  • Wat betekent Gecertificeerd door SmartWithFood?

    De productinformatie die je ziet, is afkomstig uit de databank van SmartWithFood (SmartRetail), die de correctheid van de informatie garandeert.

    Is een product niet gecertificeerd door SmartWithFood, dan zie je het icoontje niet.

  • Wat betekent Nutri-Score?

    De Nutri-Score informeert je over de nutritionele kwaliteit van een product. Dit voedingslabel vertaalt de voedingswaarde van producten in een duidelijke letter- en kleurencode. De letter A op een groene achtergrond geeft aan dat een product goed scoort qua algemene voedingswaarde. Een product met een rode E eet of drink je beter met mate.

    De vergelijking van voedingswaarden is gebaseerd op de voedingswaarden per 100 gram. De score wordt niet bepaald o.b.v. portiegroottes.

    Voor de categorieën babyvoeding, dieetproducten en voedingssupplementen wordt geen Nutri-Score bepaald. Bij producten waarvoor er bepaalde digitale productinformatie ontbreekt, kan er geen Nutri-Score berekend worden.

    Meer over de Nutri-Score

  • Wat betekent Eco-Score?

    De Eco-Score geeft je informatie over de ecologische impact van je product. De Eco-Score is vergelijkbaar met de Nutri-Score: ze wordt weergegeven door een gekleurd logo in de vorm van een boom met een letter van A (een groen label dat staat voor een zeer lage milieu-impact) tot E (rood, en een hoge impact).

    Water, frisdrank en bereide maaltijden krijgen momenteel nog geen Eco-Score. Net als groenten en fruit. We willen namelijk eerst nagaan hoe we de berekeningswijze ook kunnen afstemmen op die specifieke producten en bijvoorbeeld rekening kunnen houden met seizoensgebondenheid.

    Meer over de Eco-Score

  • De informatie op de verpakking verschilt van wat ik in de app zie. Hoe kan dat?

    Het is mogelijk dat je op de verpakking meer informatie terugvindt zoals de wettelijk voorgeschreven informatie, voorschriften die op een verpakking aanwezig moeten zijn, labels voor bio …

    Mocht je twijfelen aan iets, dan is de voedselinformatie op het etiket altijd de meest volledige.

  • Wat als ik geen internetverbinding heb?

    Je kan 'Productinfo' alleen bekijken als je verbonden bent met het internet. Probeer terug te verbinden met een wifi-netwerk of een mobiel datanetwerk.

Inbox

  • Waar vind ik mijn inbox?

    Je vindt je Xtra-inbox terug bij het belletje, rechts bovenaan op het beginscherm van je app, of naast je naam als je aangemeld bent met je Xtra-profiel op de website.

  • Welke berichten zie ik in mijn inbox?

    De meeste informatieve berichten over Xtra die we jou via mail, sms of pushbericht toesturen, krijg je ook in je Xtra-inbox. Bijvoorbeeld als je geschenkkaart bijna vervalt of er wat beweegt in je groepen. Zo willen we je maximaal informeren.

    De mails rond accountondersteuning, bijvoorbeeld om je profiel te activeren of je paswoord te wijzigen, krijg je niet in je Xtra-inbox. Die ontvang je in je eigen mailbox, net zoals informatie over nieuwe features in je app.

  • Kan ik zelf kiezen welke berichten ik in mijn inbox ontvang?

    Nee, of een bericht in je Xtra-inbox komt, kan je zelf niet bepalen.

    Is er een nieuw bericht, dan zie je dat aan de indicatie op het belletje van je inbox. Je bepaalt zelf of je een bericht al dan niet leest en kan ook zelf berichten als ‘gelezen’ markeren.

    Ontvang je meldingen op je smartphone, dan zijn dat je pushberichten. Die staan los van de inbox in je app en kan je beheren in je Xtra-app via ‘Meldingen’ in je profiel of op de site bij ‘Communicaties’ in je Xtra-profiel.

  • Kan ik antwoorden op een bericht in de inbox?

    Nee, de Xtra-inbox brengt enkel berichten naar jou toe.

    Heb je een vraag, dan kan je ons altijd contacteren via onze klantendienst per mail of op het telefoonnummer +32(0)2 363 54 00 (ma-do en zaterdag, van 7 tot 20 u. en vrijdag van 7 tot 21 u.).

  • Kan ik berichten doorsturen?

    Nee, dat kan niet. De berichten in je inbox brengen je op de hoogte van wat specifiek verbonden is aan jouw Xtra-profiel.

    Wil je anderen hier ook over informeren, dan kan je altijd een screenshot nemen en die doorsturen.

Meldingen

  • Kan ik voor alle communicaties een voorkeur instellen?

    Je kan je voorkeur instellen voor (digitale) meldingen: communicaties via een digitaal kanaal (mail, sms, pushmelding) om je te informeren over onze diensten, nieuws, acties … Dit kan in de app, bij ‘Meldingen’ in je Xtra-profiel, of op de website, bij 'Communicaties' > 'Meldingen' in je Xtra-profiel.

    Jammer genoeg kunnen we niet voor alle communicaties rekening houden met je voorkeurkanaal. Voor sommige communicaties is jouw veiligheid belangrijk, die communicaties zijn verbonden aan een veilig kanaal. Bijvoorbeeld de bevestigingsmail om jouw Xtra-login te activeren, of de verificatiecode die we jou per email toezenden om je mobiele toestel te beveiligen bij mobiel tanken en betalen.

    Voor andere diensten is het verbonden met de dienstverlening die je kiest: zo sturen we een fysieke Xtra-kaart of reclamefolders altijd op per post en worden nieuwsbrieven via e-mail verstuurd.

  • Als ik voor bepaalde meldingen een kanaal uitschakel, loop ik dan informatie mis?

    Dat kan. Kies je om een kanaal uit te schakelen voor bepaalde meldingen, dan ontvang je die meldingen vanaf dan niet meer.
  • Ik heb geen SMS ontvangen, wat kijk ik best even na?

    Heb je voor de juiste melding SMS als voorkeur gegeven, maar toch geen SMS ontvangen? Kijk dan even na of jouw gsm-nummer bij ons gekend is. Je kan dit zien bij jouw gegevens in je Xtra-profiel.

    Heb je meerdere nummers opgegeven? Controleer dan even of er een gsm-nummer tussen staat.

    Als je meerdere gsm-nummers opgegeven hebt, sturen we de SMS naar het meest recente nummer.

  • Wat is een pushbericht? Hoe kan ik dat ontvangen?

    Een pushbericht is een melding die je op jouw smartphone ontvangt. Je kan pushberichten ontvangen door dit kanaal aan te duiden bij jouw voorkeuren. Check ook bij de instellingen van je toestel zelf (via ‘meldingen’ of ‘berichtgeving’) of je meldingen actief zijn.

    Gebruik je de Xtra-app op meerdere toestellen met dezelfde Xtra-login, dan sturen we de melding naar het toestel waar je de app het laatst op gebruikte.

  • Hoe kan ik pushberichten uitschakelen?

    Bij 'Communicaties' in je Xtra-profiel, of onder 'Profiel' > 'Meldingen' in je Xtra-app, kan je aanduiden dat je voor een bepaald type meldingen geen pushbericht wil ontvangen.
  • Ik heb geen e-mail ontvangen, wat kijk ik best even na?

    E-mails worden naar het mailadres gestuurd dat je gebruikt om je aan te melden met je Xtra-profiel. Kijk even in de inbox van dat e-mailadres of de mail niet in je spamfolder terechtgekomen is. Is dat zo, voeg de e-mailadressen van Xtra (info@mail.mijnxtra.be en noreply@mailxtra.colruytgroup.com) en van Colruyt (info@colruyt.be) dan toe aan je adresboek.

Groepen

  • Welke gegevens zien andere groepsleden van mij?

    Andere leden zien alle gegevens die de groep deelt: aankopen, betalingen en/of tankoverzichten. Deelt jouw groep betaal- en tankoverzichten en heb je zelf nog geen betaalfunctie? Dan zijn er van jou ook geen gegevens beschikbaar en zien de andere leden hiervoor niets van jou.

    Omgekeerd zie jij van de andere leden wat de groep deelt. Betalingen en tankoverzichten van andere leden zie ook jij alleen als zij de betaalfunctie hebben en Xtra gebruiken om te betalen in de winkel of te tanken bij DATS 24.

  • Waar kan ik het overzicht van de groep raadplegen?

    Afhankelijk van wat je groep deelt, kan je het gezamenlijke overzicht terugvinden naast je eigen overzicht onder 'Mijn Aankopen', ‘Betaalfunctie’ en Tankfunctie’.
  • Kan ik de aankopen van de groep ook in mijn browser bekijken?

    Nee, dat kan je alleen in je Xtra-app. Je kan hem makkelijk downloaden in de App Store en op Google Play.
  • Wie bepaalt welke gegevens gedeeld worden in een groep?

    Dat kan de beheerder doen wanneer hij de groep aanmaakt. Hij/zij kan dat op elk moment aanpassen, elk lid van de groep krijgt dan automatisch een seintje.

    De beheerder kan ook andere leden als beheerder toevoegen. Die kunnen op hun beurt ook aanpassen welke gegevens er gedeeld worden.

  • Hoe voeg ik iemand toe aan de groep?

    Ben je beheerder, dan kan je iemand toevoegen aan de groep.

    Klik op ‘Iemand toevoegen’ in het overzicht van je groep. Dan heb je 2 mogelijkheden: je deelt een link met de persoon die je wil toevoegen, of je laat hem een QR-code inscannen.

    Een link deel je door hem te kopiëren: in je internetbrowser klik je op ‘Kopieer link’. In je app klik je op de knop ‘Kopiëren’. In de app kan je meteen ook kiezen of je hem wil delen via WhatsApp, mail, Messenger …

    De QR-code inscannen kan zo: de andere persoon opent ‘Groepen’ in zijn Xtra-app en klikt op ‘Scan code om lid te worden’.

    Elke link en QR-code kan maar door 1 persoon gebruikt worden. Wil je meerdere personen toevoegen, maak dan een nieuwe link of een nieuwe QR-code aan.

  • Hoe kan ik een link kopiëren?

    In je internetbrowser klik je op ‘Kopieer link’. In je app klik je op de knop ‘Kopiëren’. Je kan daar ook meteen kiezen of je hem wil delen via WhatsApp, mail, Messenger …

    Elke link kan maar door 1 persoon gebruikt worden. Wil ook iemand anders in de groep komen, vraag de beheerder dan om een nieuwe link aan te maken.

  • Hoe kan ik een QR-code inscannen?

    Dat kan zo: je opent ‘Groepen’ in je Xtra-app en klikt op ‘Scan code om lid te worden’.

    Elke QR-code kan maar door 1 persoon gebruikt worden. Wil ook iemand anders in de groep komen, vraag de beheerder dan om een nieuwe QR-code aan te maken.

  • Waarom krijg ik een foutmelding als ik op de link klik?

    Mogelijk heeft iemand anders dezelfde link al gebruikt of is hij intussen vervallen. Vraag de beheerder(s) van de groep om je een nieuwe link te bezorgen.
  • Het lukt niet om iemand toe te voegen. Hoe komt dat?

    Wellicht omdat je geen beheerder bent van de groep. Alleen hij/zij kan mensen uitnodigen in de groep.

    Een beheerder kan ook andere leden van de groep beheerder maken zodat jullie samen leden kunnen toevoegen.

  • Hoe maak ik andere leden ook beheerder?

    Als je zelf beheerder bent van een groep, kan je ook andere leden van de groep beheerder maken. Ga hiervoor naar het overzicht van een groep en selecteer de persoon die je beheerder wil maken. Vervolgens opent er een pop-up en kies je 'Beheerder maken'.
  • Hoe verwijder ik iemand uit de groep?

    Ben je beheerder, dan kan je iemand verwijderen uit een groep. Ga naar het overzicht van de groep, selecteer de persoon die je wil verwijderen en klik op 'Verwijderen'.
  • Hoe kan ik een groep verlaten?

    Dat kan in het overzicht van de groep, via de knop ‘Opties’ en vervolgens 'Groep verlaten' kiezen.
  • Kan ik een uitnodiging weigeren?

    Dat kan zeker. Klik op de knop ‘Liever niet’ nadat je de link die je ontving geopend hebt.

    Scande je de QR-code al in? Dan kan je alsnog kiezen om niet in de groep te gaan: klik op de knop ‘Liever niet’ op het scherm dat je ziet nadat je de code ingescand hebt.

  • Ik heb mijn Xtra-profiel aangemaakt, maar nog niet bevestigd. Kan ik in de groep komen?

    Ja, dat kan. Wil je ook de gegevens bekijken die de groep deelt, bevestig dan eerst je Xtra-profiel via de bevestigingsmail die je van ons ontving.

    Heb je die niet meer? Vraag dan een nieuwe aan op het beginscherm van je app. Of meld je aan op mijnxtra.be en klik op ‘Opnieuw versturen’.

  • Wat als ik geen internetverbinding heb?

    Je kan 'Groepen' alleen bekijken als je verbonden bent met het internet. Probeer terug te verbinden met een wifi-netwerk of een mobiel datanetwerk.

Buurt

  • Welke gedragsregels gelden er?

    1. Communiceer op een beleefde en respectvolle manier.
    2. Ga zorgvuldig om met de gegevens van jezelf en anderen.
    3. Verspreid geen reclame of andere commerciële berichten.
    4. Plaats geen misleidende, verwarrende of dubbelzinnige informatie.
    5. Publiceer geen posts die intellectuele eigendoms- en/of merkrechten schenden.
    6. Gebruik Buurt niet voor illegale praktijken.

    Lees alle gedragsregels na in de .

  • Hoe wordt mijn locatie bepaald?

    Je locatie wordt bepaald aan de hand van het adres dat je in je Xtra-profiel ingegeven hebt. Je kan je adres altijd zelf aanpassen in je Xtra-app onder ‘Profiel’ of via je Xtra-profiel op mijnxtra.be.
  • Kan ik mijn eigen posts bekijken?

    Ja, in de rubriek 'Mijn posts' zie je alle actieve posts.

    Posts die je afgesloten hebt, blijven hier ook nog een week zichtbaar. In de rubriek 'In je buurt' verdwijnen ze zodra je ze afgesloten hebt.

  • Hoe kunnen buurtbewoners mij contacteren?

    Dit kies je zelf bij de aanmaak van een post. Je kan bijvoorbeeld je e-mailadres of telefoonnummer meegeven. In dat laatste geval geef je best ook mee of je gebeld wilt worden, graag een sms krijgt of bijvoorbeeld via WhatsApp bereikbaar bent.
  • Kan ik buurtbewoners contacteren binnen de XTRA-app?

    Je kan buurtbewoners contacteren in verband met hun post via de contactgegevens die ze meegegeven hebben. Hen op een andere manier contacteren via de app, kan niet.

    Je kan daarna wel verder afspreken op een manier die voor jullie beiden het beste past.

  • Wie heeft toegang tot mijn contactgegevens?

    Elke Xtra-gebruiker die je posts kan zien in de rubriek 'In de buurt', ziet ook de contactgegevens die je meegegeven hebt bij het aanmaken van je post. Je bepaalt zelf welke gegevens je hier doorgeeft.
  • Hoe sluit ik mijn actieve post?

    Open je actieve post in de rubriek 'Mijn posts' en klik vervolgens op 'Post afsluiten'.
  • Hoe lang blijft een gepubliceerde post actief?

    Je kan je post op elk moment afsluiten. Na 30 dagen verwijderen we hem automatisch.
  • Hoe lang blijven gesloten posts zichtbaar in 'Mijn posts'?

    Posts die je afgesloten hebt, blijven nog een week zichtbaar in ‘Mijn posts’. In de rubriek 'In de buurt' verdwijnen ze zodra je ze afgesloten hebt.
  • Kan ik zien hoeveel mensen mijn eigen post hebben bekeken?

    Ja, dat kan je zien in de rubriek 'Mijn posts'. Als je je post opent, zie je onder je naam het aantal keer dat je post bekeken werd.
  • Kan ik zien hoeveel mensen mijn contactgegevens hebben opgevraagd?

    Ja, dat kan je zien in de rubriek 'Mijn posts'. Als je je post opent, zie je onder je naam, naast ‘reageerintenties’ hoeveel mensen je contactgegevens opgevraagd hebben.
  • Hoe meld ik misbruik?

    Dat kan heel eenvoudig. Bij het openen van de posts in de rubriek 'In de buurt' kan je onderaan iets ongewoon melden.
  • Wat als ik geen internetverbinding heb?

    Je kan deze functie alleen bekijken als je verbonden bent met het internet. Probeer terug te verbinden met een wifi-netwerk of met een mobiel datanetwerk.
  • Waarom heb ik geen toegang?

    Om toegang te krijgen, moet je beschikken over een bevestigd Xtra-account met ingevuld adresveld en de algemene voorwaarden accepteren.
  • Waar vind ik de privacyverklaring?

    Deze kunt u hier terugvinden.
Nieuws Buurt Functies Partners Vragen