Home > Privacyverklaring

Privacyverklaring XTRA

1. Algemeen

We verzamelen en gebruiken jouw persoonsgegevens om jou nog meer persoonlijke voordelen aan te bieden.

We beschermen je gegevens en respecteren jouw rechten.

Jouw persoonsgegevens zijn heel belangrijk voor ons. Wij maken er dan ook een punt van om deze te beschermen. Bij het gebruik van jouw persoonsgegevens houden wij rekening met de rechten die je hebt volgens de wet.

Om jou elke keer opnieuw een persoonlijke service aan te bieden en onze dienstverlening nog beter op jou af te stemmen, hebben we jouw persoonsgegevens nodig. Die persoonsgegevens verzamelen wij via kanalen zoals je Xtra-profiel, je Xtra-kaart, de Xtra-QR-code waarbij je ons jouw persoonsgegevens geeft en op die manier geregistreerd wordt in onze klantendatabank.

De Privacyverklaring legt uit hoe wij jouw persoonsgegevens verzamelen, opslaan en gebruiken. Wanneer je wordt doorverwezen naar een andere website of toepassing, geldt de privacyverklaring van die andere website of toepassing.

De volgende winkels en webshops van Colruyt Group zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor de gegevens die wij verzamelen onder Xtra (afgekort als: "partners van Xtra" “partners”, "wij", "we", "ons" of Colruyt Group”). Dit zijn de partners waarnaar in de Algemene Voorwaarden Xtra wordt verwezen:

  • Bio-Planet nv met maatschappelijke zetel te Victor Demesmaekerstraat 167, 1500 Halle en ingeschreven onder het ondernemingsnummer 472.405.143. RPR Brussel;
  • Buurtwinkels OKay nv met maatschappelijke zetel te Victor Demesmaekerstraat 167, 1500 Halle en ingeschreven onder het ondernemingsnummer 464.994.145. RPR Brussel;
  • Collect&Go, onderdeel van Etn. Fr. Colruyt nv met maatschappelijke zetel te Edingensesteenweg 196, 1500 Halle en ingeschreven onder het ondernemingsnummer 400.378.485. RPR Brussel;
  • ColliShop Professional, onderdeel van Etn. Fr. Colruyt nv met maatschappelijke zetel te Edingensesteenweg 196, 1500 Halle en ingeschreven onder het ondernemingsnummer 400.378.485. RPR Brussel;
  • ColliShop, onderdeel van Etn. Fr. Colruyt nv met maatschappelijke zetel te Edingensesteenweg 196, 1500 Halle en ingeschreven onder het ondernemingsnummer 400.378.485. RPR Brussel;
  • Colruyt Group Academy, onderdeel van Colruyt Group Services nv met maatschappelijke zetel te Edingensesteenweg 196, 1500 Halle en ingeschreven onder het ondernemingsnummer 880.364.278. RPR Brussel;
  • Colruyt Laagste Prijs, onderdeel van Etn. Fr. Colruyt nv met maatschappelijke zetel te Edingensesteenweg 196, 1500 Halle en ingeschreven onder het ondernemingsnummer 400.378.485. RPR Brussel;
  • Colruyt Luxembourg S.A met maatschappelijke zetel te Rue F.W. Raiffeissen 5, 2411 Luxemburg en ingeschreven onder het ondernemingsnummer B124292 Groothertogdom Luxemburg;
  • Comarkt, onderdeel van Etn. Fr. Colruyt nv met maatschappelijke zetel te Edingensesteenweg 196, 1500 Halle en ingeschreven onder het ondernemingsnummer 400.378.485. RPR Brussel;
  • DATS 24 nv met maatschappelijke zetel te Edingensesteenweg 196, 1500 Halle en ingeschreven onder het ondernemingsnummer 893.096.618. RPR Brussel;
  • Dreambaby nv met maatschappelijke zetel te Edingensesteenweg 196, 1500 Halle en ingeschreven onder het ondernemingsnummer 472.630.817. RPR Brussel;
  • DreamLand nv met maatschappelijke zetel te Edingensesteenweg 196, 1500 Halle en ingeschreven onder het ondernemingsnummer 448.746.645. RPR Brussel;
  • Spar, onderdeel van, Retail Partners Colruyt Group nv met maatschappelijke zetel te Edingensesteenweg 196, 1500 Halle en ingeschreven onder het ondernemingsnummer 413.970.957. RPR Brussel.
  • SmartRetail bv met maatschappelijke zetel te Edingensesteenweg 196, 1500 Halle en ingeschreven onder het ondernemingsnummer 640.760.224. RPR Brussel.

Enkel de ondernemingen die hierboven zijn opgesomd kunnen jouw persoonsgegevens gebruiken.

Een aantal toepassingen van onze partners bieden de mogelijkheid of de verplichting om je aan te melden met je Xtra-profiel. In dit geval blijft deze privacyverklaring van Xtra geldig, samen met de privacyverklaring van die toepassing. Je persoonsgegevens zullen in dit geval verwerkt worden overeenkomstig deze privacyverklaring van Xtra en van de toepassing. Meer informatie hieromtrent vind je in de privacyverklaring van die toepassingen. Voorbeelden hiervan zijn Collect&Go Connect, Smart With Food,…

2. Welke persoonsgegevens verzamelen en gebruiken we?

We verzamelen gegevens die je ons zelf meedeelt, aankoopgegevens, gegevens over bezoeken aan de website, betaalgegevens van Xtra, enzovoort. Aan de hand van deze gegevens maken we een inschatting van jouw persoonlijke voorkeuren en interesses. Wanneer we met gegevens werken die gevoelig van aard zijn, zoals gezondheidsinformatie of informatie over jouw kinderen, vragen we altijd jouw toestemming.

2.1 Algemene gegevens

Hier vind je de gegevens die van toepassing zijn voor iedereen die een Xtra-kaart, Xtra-login of Xtra-QR-code gebruikt of aangevraagd heeft. Deze verwerkingen zijn inherent verbonden aan het gebruik van een Xtra-kaart.

Gegevens die je aan ons geeft

Een deel van de persoonsinformatie die we gebruiken, heb je ons zelf meegedeeld. Bijvoorbeeld wanneer je online een Xtra-profiel hebt aangemaakt. Zo geef je ons onder andere je naam, adres, geslacht, taalvoorkeur, geboortedatum en contactgegevens door.

Ook de gegevens die we van jou ontvangen wanneer je inschrijft op een wedstrijd of enquête zijn gegevens die je ons zelf bezorgt.

Persoonlijke voorkeuren en interesses

Om onze diensten en communicaties beter op jou af te stemmen en jou zo veel mogelijk persoonlijk te kunnen benaderen, maken we ook een inschatting van jouw persoonlijke voorkeuren en interesses. Dit doen we bijvoorbeeld aan de hand van jouw aankoopgegevens. Samen met gegevens die je zelf aan ons geeft, noemen we dat jouw Xtra-profiel.

Je kan je persoonlijke voorkeuren en interesses ook zelf ingeven in je Xtra-profiel.

Gegevens rond aankopen en diensten

Telkens je bij één van de partners van Xtra winkelt en je daarbij gebruik maakt van je Xtra-kaart, je Xtra-login of je Xtra-QRcode, , weten wij dat je aankopen doet of diensten afneemt. Wij houden deze informatie bij, samen met andere nuttige informatie zoals de winkel waarin de aankopen gebeuren. Zo kunnen wij je in de toekomst informeren over aanbiedingen die je interesseren, winkels die (tijdelijk) sluiten, nieuwe producten, enzovoort. Deze gegevens gebruiken we ook om het overzicht “mijn aankopen” samen te stellen in de Xtra-app.

Diensten die je afneemt gaat onder meer over workshops die je volgt, geboortelijsten die je aanlegt bij Dreambaby of verlanglijstjes bij Dreamland.

Via de website of app

We houden technische gegevens bij over elk individu, dat aangemeld is met zijn Xtra-profiel, dat onze website(s) bezoekt of onze apps gebruikt. Voorbeelden hiervan zijn het IP-adres, mac-adres, de browser, gegevens over het toestel en de externe website of app die naar ons heeft doorverwezen.

Daarnaast houden we bij hoe elke bezoeker de website of app gebruikt. Zo weten we wanneer mensen onze apps installeren, onze website bezoeken, hoe een webpagina wordt bekeken, waar er precies wordt geklikt, waar men de website opnieuw verlaat, enzovoort. Deze analyses laten ons toe om het gebruiksgemak van onze website of app te verbeteren. Deze informatie wordt ook gebruikt om de website aan te passen aan jouw persoonlijke voorkeuren en interesses. Zo kunnen we je eerst de producten of voordelen tonen waarin je het meest geïnteresseerd bent en de meest interessante advertenties voor jou selecteren.

Cookies laten ons toe deze kennis op te bouwen over verschillende bezoeken aan onze website heen.
Een cookie is een stukje informatie dat jouw browser voor ons opslaat en ons op een later moment – bijvoorbeeld bij een volgend bezoek – opnieuw doorstuurt. Meer informatie over hoe wij cookies gebruiken, kan je terugvinden in ons cookiebeleid: https://www.colruytgroup.com/wps/portal/cg/nl/h/legal/cookies.

2.2 Specifieke gegevens

Onderstaande gegevens verzamelen we alleen wanneer je ons deze informatie zelf hebt gegeven. Deze gegevens mogen we volgens de wetgeving enkel verzamelen wanneer we jouw toestemming hiervoor hebben gekregen. Deze gegevens beschouwen ook als jouw “profielinformatie”.

Gegevens van kinderen

Voor sommige acties, wedstrijden of diensten, hebben we informatie over jouw kinderen nodig. Deze informatie wordt vervolgens ook gebruikt om je gezinssituatie beter te begrijpen en onze diensten en communicaties hierop af te stemmen. Een voorbeeld hiervan zijn de wedstrijden, promoties en andere acties die Dreamland op regelmatige basis organiseert. De informatie die je ons geeft, beschouwen en behandelen wij als informatie over jou en niet als informatie over jouw kind.

Gevoelige gegevens

Waar mogelijk proberen we je te helpen bij het volgen van jouw eetpatroon en de keuzes die je hierin maakt. Zo kunnen we aangeven of een product glutenvrij is, geschikt is voor diabetici, enzovoort. We kunnen je ook producten voorstellen die overeenkomen met het eetpatroon dat je volgt omwille van je geloofsovertuiging.
Hierdoor beschikken wij over gegevens die iets vertellen over jouw gezondheid of over jouw geloofsovertuiging, dit zijn gevoelige gegevens. Wij vragen steeds jouw toestemming voor het verzamelen en gebruiken van deze gegevens. Bovendien kan je jouw toestemming te allen tijde intrekken via jouw persoonlijke Xtra-pagina, of door ons te contacteren via de contactgegevens die je onderaan deze Privacyverklaring terugvindt.

2.3 Gegevens via toepassingen

Deze gegevens verzamelen we enkel wanneer je gebruik maakt van deze toepassingen. Gebruik je deze toepassingen niet dan verzamelen we hierover geen gegevens.

Xtra-betaalfunctie

Wanneer je de betaalfunctie op je Xtra-kaart activeert, vragen we je enkele bijkomende gegevens om het verschuldigde geld van je rekening te kunnen halen, zoals je rekeningnummer en het SEPA-mandaat.

Wanneer je de Xtra-betaalfunctie hebt geactiveerd, registreren we jouw gebruik van de Xtra-betaalfunctie en het verloop van de betalingen. We doen dat om misbruik en fraude te voorkomen of te detecteren. Daarnaast gebruiken we deze gegevens ook om de betaalfunctie voor jou en andere gebruikers te verbeteren en te personaliseren.

Mobiel tanken

Om gebruik te kunnen maken mobiel tanken, dient de betaalfunctie van je Xtra-profiel geactiveerd te zijn. Indien dit niet het geval is kunnen we de betaling niet afronden.

Om het juiste pompstation en de juiste pomp te kunnen ontgrendelen hebben we jouw locatiegegevens nodig. Deze locatiegegevens kunnen we enkel achterhalen wanneer je hiervoor toestemming hebt gegeven. Dit kan je doen door dit zelf aan te passen in de instellingen van jouw toestel waarop de Xtra-app is geïnstalleerd.
Je geeft hierbij toegang aan de volledige Xtra-app. Andere functies in de app, zoals ‘Winkel zoeken’ kunnen ook gebruik maken van deze locatiegegevens.

Smaak- en gebruikerstesten

In je profiel voor smaaktesten kan je je voorkeuren en allergieën ingeven. Deze informatie wordt enkel gebruikt voor smaak- en gebruikerstesten. De partners van Xtra mogen deze gegevens voor geen andere doeleinden gebruiken.

“Lijst” en “Groepen”

De gegevens die je hier ingeeft verwerken we louter om de dienstverlening mogelijk te maken. Colruyt Group verbindt zich ertoe deze gegevens voor geen andere doeleinden te gebruiken dan enkel het ter beschikking stellen van deze opties. Personen met wie je jouw lijsten deelt via je groepen hebben toegang tot jouw lijsten. Wanneer je een nieuwe groep aanmaakt, heeft iedereen in deze groep toegang tot elkaars aankopen, betaalgeschiedenis en tankgeschiedenis.

3. Waarom en op welke basis verzamelen wij jouw persoonsgegevens?

We hebben jouw gegevens nodig om jou onze diensten te kunnen aanbieden: gepersonaliseerde voordelen, leveringen, de activatie van de betaalfunctie van je Xtra-kaart, enz. We hanteren daarbij strenge interne (communicatie)regels en gebruiken jouw gegevens om onze dienstverlening te verbeteren en te personaliseren.

Voor de verwerking van jouw persoonsgegevens, baseren we op volgende rechtsgronden:

  • Uitvoering van een contract: deze gegevens hebben we nodig om onze diensten te kunnen aanbieden.
  • Wettelijke verplichting: sommige gegevens moeten we verwerken en bijhouden om te voldoen aan andere geldende wetgevingen.
  • Gerechtvaardigd belang: deze gegevens worden verwerkt om de belangen van Colruyt Group te behartigen. Onze belangen worden steeds afgewogen tegen die van jou en jouw rechten en vrijheden.
  • Toestemming: voor de verwerking van deze gegevens hebben we je expliciete toestemming verkregen.
3.1 Algemene doelen en verwerkingsgronden
Aanbieden van de diensten

De gegevens die we je vragen bij het aanmaken van je klantenkaarten, het Xtra-profiel, hebben we nodig om onze overeenkomsten met jou te kunnen naleven. Zo kunnen we onder andere je Xtra-kaart en je persoonlijke voordelen versturen naar het juiste adres, een promotie of voordeel toekennen en je inschrijving op workshops of events voltooien. Als je hierover meer wil weten, bekijk dan even de algemene voorwaarden van je Xtra-profiel en van andere diensten waarop je je hebt ingeschreven.
Wanneer je meedoet met, wedstrijden of enquêtes en daarvoor je persoonsgegevens aan ons hebt toevertrouwd, beschouwen we dit ook als het aanbieden van diensten.
Door je Xtra-kaart of Xtra-login te gebruiken of door je op een andere manier te identificeren bij een partner van Xtra, kunnen ook zij je gepersonaliseerde voordelen aanbieden.

Daarnaast is je profielinformatie voor ons ook belangrijk om misbruik en fraude te voorkomen of te detecteren.

Tot slot zijn we ook wettelijk verplicht om een deel van deze gegevens bij te houden voor onder meer fiscale doeleinden, garantie-verplichtingen of een eventueel geschil.

De volgende rechtsgronden zijn hier van toepassing: uitvoering van een overeenkomst, gerechtvaardigd belang en wettelijk verplichting.

Verbeteren en personaliseren van de dienstverlening

Wij streven ernaar om jou steeds beter van dienst te zijn. Daarom is het in ons belang om te onderzoeken hoe wij dat voor jou kunnen doen. Hiervoor stellen wij een profiel van jou op dat gebaseerd is op jouw gezinssituatie, jouw aankopen, de gegevens van je betaalfunctie, jouw gebruik van de website (indien je hiervoor toestemming hebt gegeven), enzovoort. Dit profiel laat ons toe jou in een groep te plaatsen en jouw persoonlijke voorkeuren en interesses in te schatten. Op deze manier kunnen wij onze diensten steeds persoonlijker maken. Bijvoorbeeld door je gepersonaliseerde communicaties en promoties toe te sturen.

Deze verwerking voeren we uit op basis van gerechtvaardigd belang.

Voor het personaliseren van onze dienstverlening kunnen we ook gebruik maken van de gevoelige gegevens die je hebt opgegeven in je Xtra-profiel. Deze gegevens gebruiken we enkel voor de doeleinden waarvoor je toestemming hebt gegeven.

Communicatie versturen naar jou

We gebruiken jouw gegevens onder andere om je de juiste nieuwsbrieven te versturen, om je promoties en voordelen te personaliseren op basis van het profiel dat we van je opstellen of om je op de hoogte te brengen van een tijdelijke sluiting van een winkel. Voor het opstellen van deze communicaties gebruiken we je aankoopgegevens en je persoonlijke voorkeuren en interesses die daaruit worden afgeleid.

De partners van Xtra hanteren strenge interne communicatieregels voor het versturen van deze direct marketing. Zo zal een partner van Xtra je pas zelf mogen contacteren wanneer je er al klant bent geworden of een bestelling geplaatst hebt. Een partner van Xtra waar je al klant bent, kan wel informatie van een ander partner van Xtra toevoegen aan zijn eigen communicatie.

Deze communicaties kunnen we versturen via e-mail en via post. Je voorkeuren hierover kan je instellen in je Xtra-profiel.

Voor informatieve berichtgeving, zoals het vervallen van je waardebon, kunnen we je ook bereiken via sms of via pushberichten in de Xtra-app. Ook via je inbox in je Xtra-app kunnen we jou berichten sturen.

We kunnen je ook sms-berichten sturen in het kader van bepaalde dienstverleningen, bijvoorbeeld bij “Click & Collect” van Dreamland,…

We kunnen jou ook contacteren in geval van terugroepingen van een bepaald product. Dit doen we om te voldoen aan de verplichtingen vanuit voedselveiligheid.

Elke keer wij jou iets willen laten weten, gebruiken we je profielgegevens (dit zijn de gegevens die je ons zelf hebt gegeven, je aankoopgegevens en de gegevens die we op basis daarvan genereren, je persoonlijke voorkeuren en interesses en jouw specifieke gegevens).

Voor het versturen van communicaties naar jou baseren we ons op onze gerechtvaardigde belangen, toestemming en onze wettelijke verplichtingen.

Gegevens via de website of app

Als je aangemeld bent met je Xtra-profiel wanneer je onze website bezoekt, kunnen we informatie over jouw klikgedrag en dergelijke bijhouden. Deze informatie houden we enkel bij wanneer je jouw toestemming hiervoor hebt gegeven. Deze toestemmingen kan je steeds per website terug aanpassen en intrekken. Ook in de app kan je deze instellingen op elk moment aanpassen.

3.2 Specifieke doelen en verwerkingsgronden
Gegevens van kinderen

Gegevens van jouw kinderen verzamelen we zodat we onze dienstverlening kunnen verbeteren. Zo kunnen we je bijvoorbeeld speeltips versturen op maat van je kind, een verjaardagskaart opsturen voor je kind, gepaste nieuwsbrieven bezorgen enzoverder.

Gevoelige gegevens

Waarvoor we gevoelige gegevens verzamelen bepaal je steeds zelf. Enkel voor de doeleinden waarvoor je toestemming hebt gegeven, in je Xtra-profiel, kunnen we deze gegevens gebruiken. Gevoelige gegevens verzamelen we enkel wanneer we hiervoor jouw expliciete toestemming hebben verkregen. Jouw toestemmingen kan je steeds raadplegen en aanpassen via jouw Xtra-profiel. Je kan je toestemmingen ook op elk moment terug intrekken. De verwerking van deze gegevens zetten we dan stop.

Ook de foto’s en/of video’s die verzameld worden via wedstrijden van één van de partners van Xtra, worden verzameld op basis van jouw toestemming. Deze toestemming kan je te allen tijde intrekken door ons te contacteren via onderstaande contactgegevens. Deze foto’s en/of video’s worden ook enkel gebruikt voor de doeleinden zoals vermeld in het betreffende wedstrijdreglement.

3.3 Doelen en verwerkingsgronden voor toepassingen
Xtra-betaalfunctie

De persoonsgegevens die we jou vragen bij de activatie van de betaalfunctie van jouw Xtra-kaart, zoals je rekeningnummer en het SEPA-mandaat, zijn nodig om de betaalfunctie te kunnen activeren. Zonder deze gegevens kunnen we de betaalfunctie niet activeren. Meer informatie hierover vind je in de algemene voorwaarden voor de Xtra-betaalfunctie.

De betaalgegevens van elke Xtra-kaart met betaalfunctie worden bijgehouden om misbruik en fraude te voorkomen of detecteren. Daarnaast gebruiken we deze gegevens ook om de betaalfunctie voor jou en andere gebruikers te verbeteren en te personaliseren.

Jouw Xtra-betaalformule (Basic/Standaard/Comfort-formule) wordt semiautomatisch bepaald op basis van jouw persoonlijke betaalgegevens. We evalueren of jouw betalingen tijdig gebeuren en of je regelmatig gebruik maakt van de betaalfunctionaliteit. Hierdoor kunnen je betaallimieten hoger komen te liggen bij het gebruik van de Xtra-betaalfunctie.

De gegevens rond de Xtra-betaalfunctie houden we bij om onze overeenkomst te kunnen uitvoeren en om onze gerechtvaardigde belangen na te kunnen komen.

Mobiel tanken

Om gebruik te kunnen maken van mobiel tanken dient de betaalfunctie op je Xtra-kaart geactiveerd te zijn en hebben we je locatiegegevens nodig. Zonder deze gegevens kunnen we de pomp waarbij je je bevindt niet ontgrendelen en de betaling niet afronden.

Deze gegevens hebben we nodig voor de uitvoering van onze overeenkomst.

Smaak- en gebruikerstesten

Informatie over producten die je wilt testen en eventuele gezondheidsgegevens die je hiervoor ingeeft, worden enkel gebruikt voor de smaak- en gebruikstesten. We gebruiken deze informatie om te bepalen voor welke smaak- of gebruikstest we je kunnen uitnodigen. We vragen hiervoor je toestemming.

“Lijst” en “Groepen”

In jouw lijst kan je je boodschappenlijstjes toevoegen. Je bent zelf verantwoordelijk voor de gegevens die je hier ingeeft. Deze gegevens verwerken we om onze dienstverlening uit te kunnen oefenen.

De banden die je legt met andere Xtra-gebruikers om een groep te vormen, gebruiken we enkel om deze dienstverlening mogelijk te maken. Deze gegevens worden voor geen andere doeleinden gebruikt dan voor het delen van lijsten, aankoopgegevens of tankhistorieken.

4. Wie heeft toegang tot jouw persoonsgegevens?

Colruyt Group zal jouw gegevens nooit verkopen. Alleen de partners waar je klant bent, hebben toegang tot jouw gegevens. Om hun dienstverlening te kunnen uitoefenen (bv. leveringen), kunnen ze beroep doen op andere partijen. Die respecteren altijd de voorwaarden van deze Privacyverklaring.

Alle partners van Xtra hebben, zodra je er klant bent, toegang tot de gegevens van je Xtra-profiel en van andere gegevens die je in het kader van diensten van de partners meedeelt en kunnen deze gebruiken zoals hierboven uitgelegd.

Enkel personen die jouw gegevens nodig hebben voor de uitoefening van hun taken hebben toegang tot jouw persoonsgegevens.
Heb je bijvoorbeeld een klacht over de dienstverlening in een bepaalde winkel, dan kan onze klantendienst jouw gegevens doorgeven aan de verantwoordelijke van de betrokken winkel zodat zij contact kunnen opnemen met jou en je verder kunnen helpen.

Ook andere partijen kunnen toegang hebben tot jouw gegevens. Deze partijen zorgen er samen met ons voor dat we onze dienstverlening kunnen uitvoeren.

  • Zo zijn er een aantal toepassingen waarbij je je kan aanmelden met je Xtra-profiel, de partners van deze toepassingen hebben ook toegang tot jouw gegevens. Voor meer informatie hieromtrent verwijzen we je naar de toepasselijke privacyverklaring.
  • De partners van Xtra kunnen ook marktonderzoek uitvoeren. Hiervoor kunnen zij beroep doen op externe marktonderzoekbureaus. Daarvoor kunnen zij gegevens uit je Xtra-profiel doorgeven aan deze partners.
  • Heb je een probleem met een bestelling die je plaatste op één van onze webshops, ontbreekt er een deel van je bestelling, dan kunnen we jouw gegevens doorgeven aan de betrokken leverancier. Hij kan dan verder contact opnemen met jou om het probleem te verhelpen.

Daarbij kunnen ze beroep doen op andere partijen die daarvoor ook toegang nodig hebben tot (een gedeelte van) jouw gegevens. Bijvoorbeeld om de persoonsgegevens veilig te bewaren, om folders tot bij jou in de brievenbus te krijgen, enzovoort. Al deze partijen moeten zich houden aan deze Privacyverklaring en zullen jouw persoonsgegevens nooit voor iets anders kunnen gebruiken dan hierin beschreven.

Ook onder andere advocatenkantoren, incassobureaus, gerechtsdeurwaarders, verzekeringsmaatschappijen of banken zullen toegang krijgen tot een gedeelte van jouw persoonsgegevens wanneer dat voor hen nodig is om ons bij te staan bij het behandelen van een dossier, het uitvoeren van projecten, enzovoort.
In sommige gevallen hebben bepaalde (overheids)instanties het recht om een gedeelte van jouw persoonsgegevens in te kijken of op te vragen. In zo’n gevallen zullen wij uiteraard meewerken.

Hoe dan ook zal Colruyt Group jouw gegevens nooit verkopen.
Xtra-betaalfunctie

Wanneer je de Xtra-betaalfunctie online aanvraagt, gebeurt de ondertekening van het elektronisch SEPA-mandaat via Twikey nv. Colruyt Group en Twikey nv zijn hiervoor gezamenlijk verantwoordelijk. Je kan de gezamenlijke Privacyverklaring van Twikey/Colruyt Group bekijken voor meer gedetailleerde informatie: www.twikey.com/nl/merchant/colruyt-tc.html.

Om ervoor te zorgen dat je met je Xtra-kaart betalingen kan doen, moeten wij jouw gegevens doorgeven aan banken of andere partijen die voor de uitvoering van de betalingen zorgen.

Indien je een betaalkaart hebt, maar de bankrekening zelf van iemand anders is (de rekeninghouder), zal deze laatste rapporten krijgen van het gebruik van de Xtra-betaalfunctie. De rekeninghouder kan hiermee jouw uitgaven met de Xtra-betaalfunctie bekijken.

5. Waar bewaren we jouw persoonsgegevens?

Jouw gegevens worden in België bewaard. Om de Xtra-dienstverlening mogelijk te maken, heeft ook Colruyt IT Consultancy India toegang tot jouw persoonsgegevens.
Sommige dienstverleners gebruiken jouw gegevens ook buiten Europa. In elk van deze gevallen worden jouw persoonsgegevens veilig verwerkt, in overeenstemming met de wetgeving en de voorwaarden van deze Privacyverklaring.

We bewaren je gegevens zoveel mogelijk binnen de Europese Economische Ruimte. In sommige toepassingen waarbij je kan aanmelden met je Xtra-profiel, worden je gegevens buiten de EER bewaard. Dan nemen we extra maatregelen om jouw gegevens zo goed als mogelijk te beveiligen. Meer hierover lees je in de privacyverklaringen van deze toepassingen.

Colruyt IT Consultancy India Pvt . Ltd., een dochteronderneming van de Colruyt Group, biedt vanuit India ondersteuning aan Colruyt Group. Zij werken bijvoorbeeld mee aan de ontwikkeling van nieuwe diensten of breiden bestaande apps en websites uit. Hoewel jouw persoonsgegevens in België opgeslagen worden, kan het zijn dat Colruyt IT Consultancy India toegang heeft tot jouw persoonsgegevens om hun dienstverlening uit te oefenen. Hieronder kunnen ook gevoelige gegevens vallen die je aan ons hebt meegedeeld.1
Sommige van onze dienstverleners werken met jouw gegevens buiten de Europese Economische Ruimte om je op die manier een betere dienst te verlenen. In dat geval nemen we de nodige maatregelen om ervoor te zorgen dat jouw persoonsgegevens veilig worden verwerkt in overeenstemming met de voorwaarden van deze Privacyverklaring en de wetgeving.

Je kan een kopie vragen van de maatregelen die we hebben genomen door ons te contacteren via de contactgegevens die je onderaan deze Privacyverklaring terugvindt.

1In overeenstemming met artikel 46, paragraaf 2 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming sloten wij met Colruyt IT Consultancy India Pvt. Ltd. een contract met de standaardbepalingen inzake gegevensbescherming af om jouw gegevens zo goed mogelijk te beschermen buiten de Europese Unie.

6. Hoe lang bewaren we jouw persoonsgegevens?

We verwijderen jouw profielgegevens als je je Xtra-profiel 10 jaar lang niet gebruikt. Je aankoopgegevens gebruiken we 5 jaar actief.

Onze basisregels zijn eenvoudig: wanneer je je Xtra-profiel 10 jaar lang niet gebruikt, worden jouw profielgegevens verwijderd. Je aankoopgegevens houden we 5 jaar actief bij na aankoop.

Soms zijn we echter wettelijk verplicht om gegevens langer bij te houden, bijvoorbeeld facturen of gegevens die gebruikt kunnen worden indien er een geschil zou optreden. In dat geval zullen we ons ook aan die langere bewaartermijn houden. Uiteraard stoppen we na 5 jaar wel met het actief gebruiken van deze gegevens voor de verbetering van onze dienstverlening.
Twee jaar na je laatste aankoop stoppen we met het versturen van gepersonaliseerde communicaties naar jou. Uiteraard kan je je op elk moment hiervoor in- en/of uitschrijven.

De gegevens uit lijsten en groepen verwijderen we wanneer jij deze hebt verwijderd in je Xtra-profiel.

Wedstrijden met Xtra

De foto’s en/of video’s die je oplaadt bij een wedstrijd waarvoor je een Xtra-profiel nodig hebt, worden verwijderd overeenkomstig de bepalingen in het betreffende wedstrijdreglement.

7. Hoe beveiligen we jouw persoonsgegevens?

We doen er alles aan om jouw gegevens optimaal te beschermen. Toch kunnen we nooit een volledige garantie bieden.

Zelf bewaren wij jouw persoonsgegevens op goed beveiligde en gecontroleerde computers. Wanneer we samenwerken met andere partijen, eisen we van hen eenzelfde niveau van beveiliging. Ondanks al onze inspanningen op dit vlak, kunnen wij de veiligheid en bescherming van jouw persoonsgegevens echter nooit volledig garanderen.

8. Wat zijn jouw rechten als Gebruiker?

We houden altijd rekening met de rechten die je hebt volgens de wet. Je kan foutieve gegevens laten verbeteren, ons vragen je gegevens niet te gebruiken voor direct marketing, enzovoort.

Colruyt Group hecht heel veel belang aan de bescherming van jouw persoonsgegevens. Bij het gebruik ervan houden wij rekening met de rechten die je hebt volgens de wet. Daarom zetten we ze hieronder allemaal op een rijtje. Je kan ons contacteren via de contactgegevens die je onderaan deze Privacyverklaring terugvindt om deze rechten uit te oefenen.

Je kan inzage in je gegevens en een kopie vragen

Je kan een overzicht vragen van de persoonsgegevens die we van jou bijhouden.

Dit overzicht kan je aanvragen door je aan te melden met je Xtra-profiel op mijnxtra.be. Ga naar “Mijn Privacy” en vraag je overzicht aan.
Heb je nog geen Xtra-login, dan kan je dit aanvragen via onderstaande contactmogelijkheden. We zullen je in dit geval vragen je te identificeren aan de hand van de voorzijde van je identiteitskaart omdat we willen vermijden dat jouw gegevens worden doorgegeven of getoond aan derden. Na deze identificatie zullen we je dergelijk overzicht bezorgen. Gegevens die we niet nodig hebben voor deze identificatie mag je uitblanken op deze kopie.

Je kan je gegevens verbeteren

Je kan foutieve gegevens laten verbeteren en gegevens die niet langer relevant zijn ook laten verwijderen.
Ook dit kan je makkelijk doen via je online Xtra-profiel.

Je kan je gegevens laten doorsturen naar een derde partij

Je kan vragen om de gegevens die je ons zelf hebt gegeven over te dragen aan jou in een machineleesbaar formaat.

Je kan vragen om de verwerking van je gegevens te beperken

Je kan vragen om het gebruik van jouw persoonsgegevens te beperken, rekening houdend met de algemene voorwaarden van Xtra.

Je kan bezwaar of verzet aantekenen

Je kan bezwaar aantekenen tegen het gebruik van jouw gegevens voor direct marketing. Dit doe je makkelijk door dit in te stellen via je Xtra-profiel en je voorkeuren in te geven. Beschik je niet over een online Xtra-login, dan kan je ons steeds contacteren via de contactgegevens onderaan deze privacyverklaring. In onze e-mails kan je ook gebruik maken van de uitschrijflink onderaan.

Je kan vragen dat we jouw gegevens verwijderen

Je kan vragen dat Colruyt Group jouw gegevens volledig verwijdert. Wanneer je dit doet zullen ook alle voordelen die je hebt met je Xtra-kaart vervallen. Dit recht kan je uitoefenen door ons te contacteren via onderstaande contactmogelijkheden.
Het verwijderen van jouw persoonsgegevens kunnen we niet ongedaan maken. Daarom zullen we je steeds vragen je te identificeren aan de hand van een kopie van de voorzijde van je identiteitskaart. Gegevens die we niet nodig hebben om je te identificeren, mag je onzichtbaar maken op de kopie.

Klachten rond de behandeling van jouw persoonsgegevens?

Heb je klachten over hoe wij omgaan met je persoonsgegevens? Contacteer dan onze functionaris voor bescherming van persoonsgegevens (Data Protection Officer – DPO) op privacy@colruytgroup.com of +32(0)2 363 54 00.

Wanneer hij je onvoldoende kan helpen, kan je steeds contact opnemen met de bevoegde autoriteiten. Ben je klant in België kan je terecht bij de Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit. Ben je klant in Luxemburg dan kan je terecht bij de Luxemburgse Commission nationale pour la protection des données.

9. Hoe kan je ons contacteren?

Heb je klachten rond de behandeling van jouw persoonsgegevens? Of heb je bijkomende vragen? Contacteer dan onze functionaris voor bescherming van persoonsgegevens.

Heb je nog vragen of wil je graag meer informatie over hoe wij omgaan met je persoonsgegevens? Contacteer dan onze functionaris voor bescherming van persoonsgegevens (Data Protection Officer – DPO). Dit kan op 3 manieren:

  • Schrijf hem een brief op het adres Edingensesteenweg 196, 1500 Halle
  • Stuur hem een e-mail via: privacy@colruytgroup.com
  • Bel ons op +32(0)2 363 54 00.

10. Wijzigingen aan deze Privacyverklaring

Blijf op de hoogte van wijzigingen en lees deze Privacyverklaring regelmatig na.

Onze dienstverlening groeit en evolueert voortdurend om jou de best mogelijke service te kunnen blijven aanbieden. Daarom zullen wij deze Privacyverklaring regelmatig bijwerken zodat deze steeds correct toelicht hoe wij omgaan met jouw persoonsgegevens. Hoewel we ons best doen om je op wijzigingen attent maken, raden we toch aan om deze Privacyverklaring regelmatig te bekijken. Het is immers je eigen verantwoordelijkheid om aanpassingen op te volgen.

Deze privacyverklaring werd laatst gewijzigd op 14/01/2021.

Nieuws Buurt Functies Partners Vragen